10 mai Întreabă un antreprenori – Tereza Tranakas
Tereza este unul dintre cei mai cei mai apreciați profesioniști din industria de comunicare din România, cu 20 de ani experiență pe plan local, dar și internațional. Expertiza sa în comunicare acoperă o varietate de industrii precum FMCG, retail si imobiliare, IT&C, banci & finante, pharma, real estate, energie si multe altele.
Și-a început cariera în agenții de comunicare și public affairs din Washington D.C., a lucrat alaturi de Elon Musk in cadrul SpaceX in California și a continuat în România, unde a condus echipele de PR ale diverselor corporatii locale sau internaționale precum Telekom. Tereza este absolventa de Jurnalism a Universitatii din Maryland (Jurnalism si Comunicare) si deține un Executive MBA al Universității din Viena (WU).
Află mai multe despre Tereza – https://www.linkedin.com/in/terezatranaka/
Ală mai multe despre Oxygen – https://oxygencomms.ro/
Întrebări UPBizz:
- Cum te descrii în câteva cuvinte?
Determinată, optimistă, încrezătoare că puterea de a atinge un tel stă în mâinile noastre.
- Spune-ne câteva lucruri despre perioada studenției. Dacă ai putea (având experiența de acum) ai face ceva diferit ?
Am făcut facultatea la University of Maryland în SUA. Mergeam la facultate – făceam cursuri intensive astfel încât să termin cât mai repede, și simultan, lucrăm mai multe joburi. Mix-ul de teorie cu practică este cel mai bun, și m-a ajutat să fac pasul către un loc de muncă mult mai ușor.
- De ce antreprenor și nu salariat?
Am fost salariat, înainte de a deveni antreprenor și experiența aceasta m-a ajutat. Spun mereu ca multinatională e o școala foarte bună, nu o evitați. După ce căpătați experiența în una sau mai multe companii, puteți face pasul către antreprenoriat. Pe mine m-au inspirat antreprenorii cu care am avut șansa să lucrez, să îmi doresc să îmi deschid propria afacere.
- Cum ai ales idea de afacere?
Pentru mine a fost destul de simplu – am ales să fac ceea ce știu cel mai bine, și anume comunicare. După ani de experiența în domeniu, am fondat propria agenție de comunicare, cu peste 12 ani în urmă. Mi se pare important să faci ceva la care te pricepi și de care ești pasionat. Altfel nu va ieși bine.
- Care au fost riscurile asumate la început?
Riscul de a nu mai avea un salariu “garantat”, de a fi responsabil pentru alți oameni – angajați, riscul legat de un posibil eșec etc.
- Ai avut un mentor cu rol definitoriu în ceea ce faci astăzi?
Am avut mai mulți manageri sau șefi care m-au inspirat de-a lungul carierei, și de la care am învățat câte ceva: de la binecunoscutul Elon Musk, la Eric Anderson, Peter Diamandis (XPrize), dar și pe plan local oameni precum Dan Ostahie. Sotul meu de asemenea este un om pe care îl admir și de la care am învățat multe lucruri legate de business.
- Ce era diferit după primul an de business?
Eu am lansat agenția în plină criză economică, în 2008. A fost un an extrem de greu și solicitant. Dar când am tras linie după primul an și am văzut ca am evoluat, cât s-a putut, am căpătat încredere ca lucrurile vor fi (și mai bine) în viitor.
- Care a fost investiția inițială?
Investiția a fost relativ mica, având în vedere ca activam în domeniul serviciilor. Costurile țineau de chirie, IT, salariile a 2-3 angajați.
- Ce înseamnă un eșec în afaceri?
Trebuie să știi când să dai start, când să apeși pe accelerație și când să zici stop. Un eșec este atunci când nu reușesti să zici stop dacă lucrurile nu se îndreaptă pe drumul cel bun. Dar și eșecul are rolul lui. Gândiți-vă la relații – prin câte trecem până ajungem la acea “potrivită” pentru noi. La fel și în afaceri, trebuie să treci prin varii experiențe până să îți găsești locul potrivit. Și fiecare “eșec” te propulează înainte – eu prefer să îi spun “experiența”.
- Transmite-ne 3 pași/sfaturi pe care le consideri esențiale în demararea unei afaceri.
- Să răspunzi la “de ce fac asta”?
- Să îți spui “pot să fac asta de acum înainte 100%, să mă dedic trup și suflet”?
- Să mai întrebi “pe cine mă pot baza pentru asta”?
Curiozități studenți UPB:
Alexandru– Facultatea de Transporturi – TET – Electronica si Telecomunicatii– Anul II
- Care sunt primele 5 cele mai importante lucruri pentru un antreprenor în varstă de 20 de ani care este la început de drum cu propria companie?
Salut Alexandru și mulțumesc pentru întrebări.
- Eu recomand “experiența de lucru” înainte de a intra în antreprenoriat. Într-o companie au mai multe, în domeniul în care te interesează să activezi. Nu te arunca de pe băncile facultății într-o afacere că nu știi cu ce se mănânca treaba.
- Cum se diferențiaza afacerea ta fața de ce este deja pe piața?
- De ce vrei să faci propria companie – ce te motivează?
- Finanțare – cum te vei finanța.
- Pe lângă cunoștințe tehnice pe care le înveți în facultate, pentru a conduce o afarere îți trebuie și cunoștințe manageriale, finanțe, etc. Gândește-te cum să le obții.
Cel mai important sfat este să nu te grăbești. Dacă ai 20 de ani, mai așteaptă să aprofundezi în practică ceea ce te pasionează, căpăta experiența în domeniu, poate fă-ți un masterat în business, și abia mai târziu lansează propria afacere. Și clădește-ți un network – intră în lumea de business, socializează, mergi la evenimente, acolo se deschid ușile.
- Cum să convingă oamenii că au nevoie de serviciile sale?
Dacă nevoia este reală și exista, nu trebuie sa “convingi” oamenii.
- Cum poate demonstra că și noua generație ( cea din care aparține) este reliable?
Acest lucru se poate demonstra doar prin fapte și nu vorbe. Reputația pe care ți-o clădești – ca și angajat, freelancer/ collaborator, și ulterior, antreprenor, este cartea ta de vizită.
- Există o modalitate prin care poate concura cu numele mari din piață?
Depinde de industrie. Orice este posibil, însă trebuie să vii cu un USP/ differențiator. Lupta este acerbă, trebuie să te “antrenezi” bine pentru ea. Ca și început, angajează-te la “un nume mare din piață”, afla cum funcționează și ce “slăbiciuni” au chiar din interior, si fă-ți un plan. Mult success!
Mulțumesc!
Marian Vlăduț – Facultatea de Antreprenoriat, Ingineria și Managementul Afacerilor – CTI – Servicii Software Avansate
Ce sfaturi ar avea Tereza pentru elevii de gimnaziu/liceu privind comunicarea, și comunicarea propriilor lor interese, dorinte, pasiuni când vine vorba de ce vor să facă în viitor. (There is no dumb question, but this could be one).
Buna Marian, no dumb question indeed. Ceea ce m-a ajutat pe mine în liceu, să îmi aleg “drumul” mai departe, a fost să stau de vorba cu oameni “mari” din varii industrii, să înțeleg cu ce se ocupă, ce le place cel mai mult la ceea ce fac. Și de-a lungul anilor de liceu, am facut voluntariat și practică în mai multe locuri care ma interesau. Astfel mi-am adunat informații și am luat o decizie în ceea ce privește drumul pe care o apuc mai departe. Este important să verbalizezi și să explorezi pasiunile cât mai devreme, astfel încât să îți dai seama care ar putea deveni o cariera și care va rămane doar un hobby. Good luck!
Mihail – Valentin – Facultatea de Antreprenoriat, Ingineria și Managementul Afacerilor -Business Engineering and Management
Buna Mihai, ok – îți răspund tot în engleza, mulțumesc pentru întrebări.
1. Knowing that SpaceX is a profoundly engineering oriented company, what were the elements of creativity that Elon Musk needed from you as a writer?
I am not a writer, but a communicator. I was employed as his Communication Director and he needed my support in liaising with the media (back then, no one really knew who Elon was!), organizing events for industry clients, preparing pitch presentations for investors and potential clients (State Defense etc) and supporting his lobbying efforts in Congress.
2. Elon Musk said that usually he searches for special skills in an individual when employing / collaborating with him. What was the skill that Elon Musk identified from you?
Well, he’s seeking for skills, talent and passion. I had experience in the space industry – which is quite technical, I was good at my job and I was (and still am) passionate about space exploration. It was a good fit, and we had a great chemistry and working relationship.
3. Academic experience plays a great part in one’s professional growth. Choice of degree can become a great burden on someone depending on what the degree brings you. What is your opinion on:
- external skepticism towards a newly found faculty? (e.g. a faculty appeared in 2008 and in contrast to a very old one, it is not so embraced by the public. Would it be right to say this new faculty does not provide a good education?)
- depends very much on the career path you wish to pursue. As you see nowadays, most employers are hiring for values and talent, not for the university degree. Experience – either internship, volunteer work and other, is also important. The role of universities is sadly diminishing, as they are less and less relevant to the real world out there.
- the fact that not every degree gives you enough confidence to make a good living in the future? (Many say the only degrees that will help you avoid hunger are those based on engineering or mathematical sciences.)
There are many many areas of future growth in various domains such as engineering, bio technology, food safety and security, environment, health, legal & banking, communications etc. A good living depends on how you plan your career path, not on the degree you have.
3. How much did college experience help you in career opportunities? On another hand, how did it help you develop entrepreneurial skills?
College experience is a “must” on paper, but also gave me the know how to enter into the field of marketing & communications. A degree does not help with entrepreneurial skills, those you learn “on the job” and from managers/ superiors / mentors etc.
4. How did you start financially as an entrepreneur? And how did you manage on the course?
It’s not easy being an entrepreneur, the financial stability is something you cannot always count on. In entrepreneurship, the hardest part is to maintain a long-term sustainable growth. That’s where many fail – and it’s not a standard recipe.
5. What is the most technical part in the activity of an entrepreneur, overall? What is the type of information or system with which an entrepreneur works in a meticulous manner?
Well, you have to consider the hardest part is actually people management – where emotion is combined with rational. The rest – IT management, financial management, operations etc – are in fact technical and easily manageable if you have the right systems and people. But the right management of people – engaging, motivating, making them efficient etc etc…well, that’s the biggest challenge I believe that any organization is facing.
6. What was the key in recovering from failures?
The “no ego” rule. Accepting, acknowledging and understanding failures, learning from them and doing better the next time around.
7. What do you advise students to learn to become knowledgeful entrepreneurs?
To work for and alongside entrepreneurs, learn from them, take time and not rush into entrepreneurship. Deepen your knowledge – on the job, not via theory. And obviously read a lot about how entrepreneurs are managing their businesses. Good luck!