Întreabă un Antreprenor – Alina Anghel

Întreabă un Antreprenor – Alina Anghel

Alina este arhitect de procese de vânzări, Marketing & Employer Branding, antreprenor în serie & creator de comunități și proiecte sociale.
Fondator al uneia dintre primele agenții media de pe piața reputației de angajator din România și apoi a încă unei agențîi de strategie de brand; creatoare a 2 comunități profesionale; fondator al primului manifest social de anvergură națională împotriva discriminării de vârstă în procesul de angajare din România. Din 2008 a construit proiecte și echipe inovatoare, oferind către peste 200 de corporațîi din 20 de industrii resursele necesare pentru creșterea reputației afacerii și a celei de angajator, prin campanii interne și externe de experiență de brand.Pasionată de mecanismele funcționalitățîi și de creșterea durabilă în organizațîi, consideră pragmatismul, cercetarea, datele concrete și încrederea în oameni drept baza oricărei strategii de succes. Ea vă va spune, chiar și după mai bine de un deceniu, că încă se vede că un profesionist de marketing și vânzări, care a avut norocul să creeze o mulțime de proiecte cu o mulțime de profesionișți și oameni extraordinari.

Restart Camp este o soluție, o alternativă concretă care te ajută să economisești timp și bani, în timp ce dobândești cunoștințe extinse, teoretice și mai ales practice, în domenii la care până acum nu ai avut acces, dar pe care acum, în această perioadă, eșți forțat de împrejurări să le stăpânești. Aceasta soluție se adresează atât antreprenorilor, cât și candidaților/angajaților, două categorii distincte prin obiective și misiuni. Cu toate acestea, vorbește o limba comuna: cea a eficienței în materie de ”câștig de experiență”.

Află mai multe despre Alina – https://www.linkedin.com/in/alinaanghelgreathrscommunity/
Află mai multe despre Restart Camp – https://restartcamp.com/

Întrebări UPBizz:

1. Cum te descrii în câteva cuvinte?
Sunt un om ambițios, resilient, care nu se dă înapoi de la orice fel de munca atâta timp cât servește rezultatului dorit. Sunt foarte curioasă și mă informez mult. Iau contact cu cât mai multe persoane și idei și sunt auto-didactă în multe materii. Am cam 10 ani de când nu mai citesc beletristică, ci doar cărți de business.

2. Spune-ne câteva lucruri despre perioada studenției. Dacă ai putea (având experiența de acum) ai face ceva diferit ?
Aș citi mai mult pentru dezvoltarea mea personală, pentru încrederea în sine și pentru educație financiară

3. De ce antreprenor și nu salariat?
Am lucrat că angajat foarte puțîn. Apoi am fost constrânsă de context către intraprenoriat (dezvoltarea de noi proiecte în interiorul companiei), apoi mi s-a oferit acționariat acolo și, după ceva timp, am pornit și eu un business propriu. Și apoi altul și tot așa – acum am ajuns să am 4 proiecte în paralel și nu mai sunt în prima companie de 6-7 ani.

4. Cum ai ales idea de afacere?
Nu am fost în situația în care să îmi doresc să am și eu o afacere, să stau să mă gândesc ce fel de afacere ar putea fi și abia apoi să o creez. Am pornit direct în momentul în care am observat o nevoie în piață – oameni care veneau la mine cu aceleași și aceleași probleme. Chiar aveam o glumă pe vremuri, când mă minunam că toți au aceleași probleme – ziceam „vorbiți între voi!” 🙂 Așa am pornit primul business, cu prime întâlniri gratuite între acești profesionișți care aveau nevoie de susținerea reciprocă să împărtășească și să afle de la ceilalți ce soluțîi au funcționat pentru ei. Apoi, după câteva luni, am început să cer și o taxă. Apoi am observat alte nevoi și am mai creat alte câteva proiecte. Și banii au urmat natural.

5. Care au fost riscurile asumate la început?
Aveam o rată de plătit și nu aveam bani puși deoparte. Gândul că îmi puteam pierde casa a fost cel mai mare. Îmi pare o prostie acum, când mă gândesc în urma, dar atât de mic gândeam atunci. Mult timp m-am gândit și la imaginea mea, aveam impresia că dacă o să eșueze un business sau chiar și un proiect, nu o să mai aibă piață încredere în mine, personal. Că îmi stric imaginea. Au trecut gândurile astea de mult. Astăzi am ajuns să mă gândesc că cel mai important e doar să mă înconjor cu oameni profesioniști dar, mai ales, care își doresc să construiască ceva stabil, nu care sunt interesați doar de bani. Și restul vine de la sine.

6. Ai avut un mentor cu rol definitoriu în ceea ce faci astăzi?
Pentru profesionalism, am avut un „anti-mentor”, dacă îi pot spune așa – e vorba de fosta mea șefă care era și patronul business-ului. De la ea am învățat ce nu trebuie să fac cu și într-un business, legat de bani, de oameni și clienți. Apoi, acum 6 ani, am întâlnit-o pe Rodica Obancea, care nu avea expertiza mea, dar a fost un model pentru mine de integritate și de profesionalism, așa cum nu mai văzusem până atunci. Ea m-a făcut să fiu un om mai asumat, să văd mai clar impactul acțiunilor mele asupra oamenilor și m-a ajutat să îmi dau un restart în mindset. Dar pentru expertiza mea de azi, nu am avut un mentor – am studiat cărți, am testat constant în practică și am învățat și de la toți oamenii care au fost în jurul meu, pentru care sunt recunoscătoare.

7. Ce era diferit după primul an de business?
Am întâlnit la un moment dat o idee care mi-a rămas în minte – că există 3 stadii în viață unui antreprenor pentru a deveni cu adevărat un antreprenor. Acestea sunt nivelul 1: „Cum pot să rezolv asta”, nivelul 2: „Cui pot cere sfatul să rezolv asta”, nivelul 3: „Pe cine pot găsi să rezolve asta”. După 1 an încă dansam între stadiul 1 și 2, dar depășisem nivelul 1. Ritmul de evoluție a unui business tine de rapiditatea cu care aduci expertiza din afara. Și da, am reușit să aduc expertiză și în sistem Barter – de la juridic, până la marketing și alte expertize.

8. Care a fost investiția inițială?
Toate business-urile începute de mine nu au avut nevoie de capital la început, fiind cu servicii. Am găsit întotdeauna soluțîi să fac acorduri de Barter chiar și pentru situațîi care nu păreau să aibă sorți de izbândă – de la locații, până la catering pentru evenimente, fotografi, speakeri vedete fară să îi plătim s.a.m.d. Chiar și site-urile le-am început pe platforme gratuite.

9. Ce înseamnă un eșec în afaceri?
Să iți strici relațiile cu cei care iți sunt alături. Pentru mine să o iei de la capăt e că un nou joc. Să poți construi ceva din nimic e cea mai incitatanta experiență. Așa că daca se întâmplă, e o ocazie să construiesc altceva. Aveam o vorba la un moment dat – că dacă mă ia cineva în avion și mă duce în China fără niciun ban și fără telefon, tot o să mă descurc. Așa văd lucrurile – nu merge, încercăm altceva!
10. Transmite-ne 3 pași/sfaturi pe care le consideri esențiale în demararea unei afaceri.
• Studiază neapărat vânzările și marketingul înainte să începi – citește minim 2 cărți despre fiecare dintre cele 2 subiecte. A avea un produs bun nu e de ajuns.
• Alege-ți un contabil cu care poți vorbi, care e dispus să iți răspundă la întrebări. De asemenea un jurist sau avocat. O să fii surprins să afli că unul nu știe de celălalt, cu toate că sunt multe arii care se întrepătrund.
• Găsește o cale să testezi fezabilitatea produsului și potențialul real al vânzării înainte să iți deschizi entitatea juridică.

Curiozități studenți UPB:

1. Sergiu– Facultatea de Automatică și Calculatoare – Anul ÎI

1. Care a fost pe scurt strategia de promovare pentru afacere?
Am creat mai multe canale în social media și nu m-am sfiit să fac și în Facebook canale de business. Apoi am creat mult conținut în social media – minim o postare pe zi – și am creat comunități, evenimente unde să interacționeze și sesiuni de schimbare de opinii profesionale. Găsește ce lucruri îi țin pe cei din targetul tău de public pe canalele tale – promovează mai rar produsul și creează mai des conținut de calitate și interes. Lucruri care îi interesează și îi ajuta real pe cei care se abonează la pagina sau grupul tău. Întreabă-te de ce ar reveni la mine pe pagina o dată ce a cumpărat deja un produs de la mine, chiar dacă nu mai vrea să cumpere altul imediat. Strategia pe care am avut-o cu primul business a conținut și o cercetare amănunțită despre client – ce își dorește că tipuri de produse și de la produsul meu, ce îl motivează, ce valori are, cum privește produsele din categoria mea, ce are nevoie și ce percepe că fiind o nevoie etc. Toate astea prin sesiuni de întrebări, pe care le fac și acum, de câteva ori pe an, cu cliențîi actuali. Și, nu în ultimul rând, analiza a concurenților – așa o să afli ce nu funcționează pentru ei și o să salvezi mult timp, chiar o să te poziționezi mai bine că ei pentru că tu nu faci greșelile lor. Și o să știi și ce funcționează. Important e să nu îi copiezi, ci să afli, …tot de la clienți potențiali sau existenți, de ce e nevoie și nu au găsit în alta parte. O altă strategie pe care o folosesc și acum este să dau servicii gratuite că mostre, dar unele care să aducă valoare reala pt client, chiar dacă nu cumpără, astfel încât să recomande mai departe celor care pot deveni clienți.

2. Mihai – Facultatea de Inginerie Electrică – Master Anul III

Care a fost investiția în business? Ai obținut finanțări?
Nu m-am gândit mulți ani să obțin finanțări, nu am perceput asta ca pe o posibilitate – poate din lipsa de educație. Dar toate business-urile pornite de mine au fost cu servicii, deci fară capital, sau cu un capital de câteva sute de lei. Iar marja de profit la servicii e chiar și de 80%, chiar și acum pe unele dintre ele. Când e vorba de produse, nu mă pot pronunța – nu am experiență în vânzare de produse tangibile.

3. Ana-Facultatea de Antreprenoriat, Ingineria și Managementul Afacerilor Anul I

Care este publicul țintă al afacerii tale?
În ordinea cronologică a pornirii business-urilor:
Pentru The Basics Agency (agenția media):
– manageri de resurse umane din corporații de peste 500 de angajați
– antreprenori la început de drum sau soloprenori / freelanceri
Pentru Great HRs (comunitate de manageri de resurse umane):
– oameni de marketing din companii care au nevoie să promoveze serviciile lor în fața acestori manageri
– antreprenori care doresc să pornească un business (care își propune să schimbe piața muncii) și au nevoie de ghidaj
Pentru campania socială Angajez 45+ (care adresează toți angajatorii din Romania și toți candidații indiferent de vârstă):
– manageri de resurse umane din corporații de peste 500 de angajați
Pentru Millionaire Mindset Inspiration Romania (comunitate online)
– antreprenori, soloprenori și angajați care își doresc libertate financiară și depășirea blocajelor legate de bani și valoare personală
Pentru Restart Camp:
– studenți la începutul carierei, care au nevoie de experiență și nu au unde să o obțină
– angajați care au nevoie de continuitate în cv sau de noi skill-uri pentru a obține un job mai bun
– antreprenori la început de drum care au nevoie de un teren de antrenament extern business-ului și care au nevoie de mentori și consultanța