14 oct. Întreabă un antreprenor – Morgan Guffroy – Director General al TMC Europa de Est
Morgan Guffroy este un cetățean francez care și-a obținut diploma de inginer mecanic la INSA – Institutul Național și Școala de Științe Aplicate – Centrul Valea Loarei din Franța. În timpul studiilor a venit în România prin intermediul unui program ERASMUS și a absolvit cu “Magna cum Laude”. S-a întors în România pentru a-și începe cariera ca inginer mecanic la Renault și după, în calitate de Business Development Manager, la Alten România. La 28 de ani a profitat de ocazie pentru a deschide sediul Amaris din București în calitate de Director general. La 30 de ani, a devenit antreprenor și a înființat IOTH, o companie de consultanță în servicii IT și Inginerie. A dezvoltat compania IOTH în 5 ani la 70 de angajati și apoi a fuzionat cu TMC Group. Actualmente este Director General al TMC Europa de Est și este implicat și în alte start-up-uri.
Întrebări UPBizz:
- Cum te descrii în câteva cuvinte?
Am 37 de ani, sunt cetățean francez, de 15 ani stau în România, sunt tată a 3 copii și de profesie sunt inginer mecanic, absolvent al INSA – Institutul Național și Școala de Științe Aplicate – Centrul Valea Loarei din Franța.
- Spune-ne câteva lucruri despre perioada studenției. Dacă ai putea (având experiența de acum) ai face ceva diferit ?
Am avut un bacalaureat ștințiific și fiind pasionat de domeniul auto am urmat o școală de inginerie mecanică. În anul 4 de studenție am venit în România pentru prima dată, timp de un an prin programul ERASMUS și am avut șansa de a urma diferite specializări în cadrul Facultății de Inginerie în Limbi Străine la Universitatea POLITEHNICA din București. M-am întors apoi în Franța pentru ultimul meu an și după absolvire m-am mutat în România, în 2009. Având în vedere studiile, am avut un background generalist care mă ajută să înțeleg majoritatea subiectelor tehnice diferite pe care clienții și partenerii mei le expun și apoi încerc să le rezolv. Deci, nu aș schimba ceea ce am făcut în perioada studenției.
- De ce antreprenor și nu salariat?
Am fost angajat, aproape întotdeauna. Sunt încă angajat, dar în propria mea companie. Nu îmi place foarte mult să mi se spună ce să fac sau cum să fac, așa că am creat un mediu în care pot decide, acționa și asuma.
- Cum ai ales idea de afacere?
Este a treia afacere pe care am început-o și care a funcționat. Prima pentru care nu am făcut un plan de afaceri anume. M-am ocupat doar de a crea valoare și de a vinde. Așa că am făcut ceea ce știam să fac – consultanță IT și inginerie. Practic, am învățat să conduc această afacere fiind angajat ca Business Manager pentru Alten timp de 2 ani și Country Manager la Amaris, timp de aproape 3 ani. Deci a fost o alegere implicită să fac ceea ce știam.
- Care au fost riscurile asumate la început?
Sincer, aproape niciuna pentru că mi-am păstrat un job part-time și am semnat cu primul meu client, așa că riscul era aproape inexistent.
- Ai avut un mentor cu rol definitoriu în ceea ce faci astăzi?
Cu siguranță, și nu doar unul – nu îi voi califica ca mentori, ci ca mai multe modele de urmat. Colegul meu de la Alten din acel moment, din 2011, care m-a învățat multe și pe care îl mai sun din când în când și acum, prieteni care mă susțin și cu care împărtășesc niște situații etc.
- Ce era diferit după primul an de business?
De la început, este interesant cum te prezinți și am încercat mereu să ridic cifrele pentru a fi luat în considerare, așa că practic, după un an, am exagerat de două ori cifrele pentru a deschide uși mai mari. Mai serios, după un an, având un flux de numerar pozitiv, am reușit să angajăm personal care să ne sprijine în dezvoltarea companiei.
- Care a fost investiția inițială?
Investiția inițială a fost de 4000 de euro, pentru a plăti prima rundă de salarii. Am fost găzduiți la sediul clientului nostru în primele 6 luni ( vreau să le mulțumesc pe această cale celor de la Editec și AKKA).
- Ce îseamnă un eșec în afaceri?
Câștigi sau înveți, o companie este din punctul meu de vedere validată ca model de business atâta timp cât poți ajunge jos și ai puterea de a te ridica din nou. De aici începe magia conducerii unei afaceri, când lupți pentru a reveni la poziția ta pentru a crește din nou.
10.Transmite-ne 3 pași/sfaturi pe care le consideri esențiale în demararea unei afaceri.
1.Concentrează-te pe prima vânzare, chiar dacă nu ai încă firma, vei câștiga bani dacă vinzi, așa că vânzarea este fundamentală;
2.Alăturați-vă lângă parteneri care înțeleg ceea ce faceți (fără a-i numi, iar contabilitatea este foarte importantă deoarece vă veți putea concentra pe serviciile/produsele dvs.);
3.Delegați cât de mult puteți și lucrați ca propriul angajat. Când începi, ești directorul tău, așa că păstrează modestia.
Curiozități studenți UPB:
- La ce calități vă orientați în recrutarea tinerilor ingineri?
De obicei recrutăm ingineri cu mai mult de 3 ani de experiență, dar atunci când se deschide un post de începător (Junior), evaluăm în primul rând atitudinea, încrederea și motivația. Atunci căutăm un spirit logic, iar în final validăm aptitudinile tehnice.
- Care a fost prima provocare pe care ai avut-o la înființarea IOTH ? A fost țintit un anumit domeniu de nișă?
Primul eveniment stresant a fost atunci când a trebuit să plătim taxele, neavând plata clienților noștri. Am devenit experți în negocierea cererilor și a condițiilor de plată. Am fost foarte oportuniști în abordarea domeniului. Aveam 15 ingineri mecanici și am întrerupt acest departament la primele semne de Covid, integrând toți inginerii din departament la clienții noștri, de exemplu.
- Ce anume a fost unic la compania ta la momentul când a fost achiziționată de TMC ?
Noi. Mă refer la personal, la abordarea noastră, energia, voința de a face, de a împărtăși modelul de marjă deopotrivă, încrederea în oameni. Este o poveste umană. Cei de la TMC căutau să cumpere o companie în Europa de Est, eu îi cunoșteam deja din perioada vieții mele petrecută în sudul Franței și ne-am aliniat valorilor noastre. Valorile sunt cele mai importante practic. Ai nevoie de această empatie reală pentru a construi încredere, care este condusă de valorile personale.
- Cum a fost aplicat modelul “antreprenoriatului prin muncă” echipei din cadrul companiei?
Sunt 4 piloni pentru modelul TMC. LAB este un model de tip business angel care susține ideile de start-up. În România, implementăm modelul în acest moment cu modelul de marjă de acțiuni (deci toți consultanții noștri primesc bonusuri, în fiecare lună, pentru buna gestionare a proiectelor lor și implicare în dezvoltarea afacerii). De asemenea, oferim angajaților noștri un coaching dedicat și personalizat, plus training-uri specifice.