27 iun. Întreabă un antreprenor – Decebal Popescu – Co-fondator și Managing Partner Smart Touch Technologies
Întrebări UPBizz:
- Cum te descrii în câteva cuvinte?
Sunt o balanță veritabilă, care caută zi de zi echilibrul perfect între vorbe și fapte, între profesional și personal, între suficient de bine și aproape perfect. Am fost atras de antreprenoriat imediat după terminarea facultății de jurnalism, iar astăzi sunt co-fondator și Managing Partner al Smart Touch Technologies, start-up de deep tech al cărui prim produs este o platformă de Intelligent Document Processing, Apollo.
- Spune-ne câteva lucruri despre perioada studenției. Dacă ai putea (având experiența de acum) ai face ceva diferit ?
Perioada studenției a fost ușor diferită față de așteptări. Deși îmi doream să merg la actorie, am urmat cursurile facultății de jurnalism, la fel ca tatăl meu. Dar, apropo de echilibru, nu a fost nici ca mine, nici ca el. Am folosit, însă, tacticile de jurnalist învățate și înclinarea naturală către actorie și roluri în vânzări & comunicare. Dacă aș face ceva diferit, având experiența de acum, ar fi să fiu mai determinat în a obține ceea ce-mi doresc.
- De ce antreprenor și nu salariat?
Pe scurt, pentru că mă regăsesc mai bine în mediul antreprenorial. Am contact direct cu fiecare fațetă a afacerii, de la strategie de business și brand până la discuțiile cu clientul final. Îmi place să construiesc pas cu pas, îmi place să adaug un strat generos de adevăr și onestitate, îmi place libertatea de a lua rapid decizii strategice, bazate pe date. Este destul de dificil să poți face toate aceste lucruri chiar și dintr-o poziție de top management. Cu toate acestea, a existat o astfel de etapă în parcursul meu profesional și m-a ajutat enorm să devin cine sunt astăzi.
- Cum ai ales ideea de afacere?
Aș spune, mai degrabă, că ideea de afacere m-a ales pe mine. 😊
În prezent, companiile fac schimb de date prin intermediul documentelor trimise pe e-mail, WhatsApp sau alte canale. În cei peste 17 ani petrecuți în industria de transport & logistică, am văzut cum transportatorii și logisticienii emit și primesc comenzi de transport, facturi, foi de parcurs, chitanțe, bonuri, note de transport, avize, Bill of Landing, Proof of Delivery, declarații vamale, contracte, pe care mai apoi le verifică, le procesează și introduc datele în softurile și sistemele interne. Însă procesarea manuală a documentelor depinde de resursa umană, consumă mult timp, presupune acțiuni de rutină, care produc demotivare și fluctuație de personal, și, nu în ultimul timp, are risc crescut de erori care se traduc în pierderi financiare.
Pentru că am căutat, recomandat și implementat în mod constant soluții pe care managerii și antreprenorii le pot folosi pentru optimizarea și scalarea afacerilor lor de transport și logistică, am pus umărul la dezvoltarea platformei de Intelligent Document Processing Apollo pentru că este un produs absolut necesar și relevant pentru provocările cu care se confruntă companiile din industria de transport și logistică.
Dotată cu Inteligență Artificială și funcționalități de Machine Learning, Apollo este o platformă SaaS care automatizează procesele și procedurile ce implică orice tip de document (facturi, chitanțe, contracte, avize de însoțire a mărfii, foi de parcurs, comenzi de transport etc.), indiferent că vorbim despre emitere, procesare sau recepție. Astfel, Apollo captează, clasifică, extrage și validează datele, asigurând acuratețea informațiilor extrase din documente și automatizarea proceselor end-to-end.
- Care au fost riscurile asumate la început?
Nu am avut multe riscuri, ci unul singur: să pierdem toți banii investiți. 😀
Însă pentru că sunt omul echilibrului, am știut de la bun început că secretul este sa nu investești toate economiile tale de-o viață, ci să atragi alături de tine investitori încă din etapa de early-stage (pre-seed, seed).
- Ai avut un mentor cu rol definitoriu în ceea ce faci astăzi?
Da, am întâlnit de-a lungul timpului și în continuare am alături de mine oameni extraordinari, de la care am avut de învățat, oameni care m-au ascultat și cu care m-am sfătuit, oameni cu care m-am conectat senzațional plecând de la valori și principii comune, precum cinstea, etica și responsabilitatea.
- Ce era diferit după primul an de business?
După primul an de business, totul era diferit. În primul rând, noi, echipa. Eram mai sudați, comunicam mai bine unii cu ceilalți, ne completam reciproc mult mai bine decât la început – asta pentru că am construit împreună.
Apoi, produsul. După 1 an de iterații, de asta merge, asta nu merge, asta trebuie îmbunătățit, Apollo a dobândit o formă mult mai complexă față de fișa tehnică cu care am plecat la drum în gând.
Nu în ultimul rând, piața era diferită. Pentru că lucrurile au fost accelerate de pandemie, în special în ceea ce privește adopția tehnologiei, 1 an de acum echivalează cu poate 3-5 ani de dinainte de 2020, în ceea ce privește digitalizarea și deschiderea oamenilor către adopția tehnologiei care să le ușureze munca și viața.
- Care a fost investiția inițială?
Investiția inițială a fost de 100.000 EUR și foarte mult timp din partea noastră, a co-fondatorilor. Sunt în acest business alături de prietenul meu din liceu, Octavian Radu. Tavi, cum îmi place mie să îi spun, a fost Innovation Program Leader la Keysight Technologies și are o experiență de peste 20 de ani în dezvoltarea de produse software și hardware și studii de doctorat în inteligență artificială,
Împreună am atras alături de noi un investitor puternic încă de la început, ceea ce ne-a permis să ne concentrăm la dezvoltarea platformei, în loc să fim nevoiți să alergăm după fonduri.
- Ce înseamnă un eșec în afaceri?
Un eșec este neîndeplinirea așteptărilor, indiferent că vorbim despre cele ale fondatorilor, investitorilor sau clienților.
În același timp, e important să privim eșecul ca pe o oportunitate. O lecție pe care n-ai fi avut cum să o afli din altă parte, oricât de mult ai citi sau învăța teorie. Eșecul îți arată ce trebuie să schimbi pe viitor ca să reușești, îți arată care sunt îți sunt slăbiciunile și limitările, care au fost lacunele în strategie. Desigur, dacă ai puterea să recunoști toate astea și să ți le asumi, nu să dai vina pe piață sau pe alți stakeholderi.
Din păcate, în cultura românească, eșecul este considerat ceva groaznic (ne facem de râs, de ce ai luat nota mai mica decât colegul? etc), pe când în cultura occidentală, eșecul face parte din formarea ta. Din sportul pe care l-am practicat, handbal, am învățat că o înfrângere îți oferă lecții mult mai valoroase decât o victorie.
Când voi începe un business nou, voi ține cont de tot ceea ce am învățat din business-ul prezent.
- Transmite-ne 3 pași/sfaturi pe care le consideri esențiale în demararea unei afaceri.
Primul sfat este să te bazezi pe date concrete, nu pe presupuneri sau credințe. Lipsa unei validări corecte a ideii cu nevoia reală din piață a omorât multe afaceri. Vorbește cu cât mai multă lume, vezi dacă ar da cineva bani pe produsul sau pe serviciul tău. Vezi dacă nu cumva există deja alternative. Cum spunea Barker, viteza e bună doar dacă alergi în direcția bună. Nu îți valida ideea sau produsul cu prietenii, familia sau colegii, pentru vor avea tendința de a te menaja în opinii.
Apoi, asigură-te ca ai echipa potrivită lângă tine încă de la început. Ai nevoie și de oameni care au opinii diferite de ale tale, dar cu care împărtășești valori și principii, pentru că atunci când lucrurile se vor complica (și se vor complica, vor apărea crize etc) ne întoarcem, de fiecare dată, la valori și principii.
Nu te teme de eșec. Dacă pleci cu frica asta la drum, vei transmite teama echipei, investitorilor, clienților. Dacă tu nu ai încredere în ideea ta, cum ar putea avea ei?
Cere sfatul unui specialist financiar, nu unui contabil. Contabilul îți spune pe ce ți-ai cheltuit banii, analistul financiar îți spune când și se vor termina banii, pe baza modului în care îi cheltuiești tu și, mai mult, te va învăța cum să îi cheltuiești eficient.
Studiază bine competiția, pentru a știi ce te diferențiază.
Nu uita, speranța nu e o strategie!
Iată, sunt mai mult de 3 sfaturi, dar sunt atât de multe arii complementare de care trebuie să ții cont, lucru pe care l-am aflat pe propria-mi piele, încât nu m-am putut limita la 3.
Curiozități studenți UPB:
- Care consideri că ar fi primul pas pentru a asigura o infrastructură eficientă pentru a trece la următorul pas în digitalizarea instituțiilor statului și de a scăpa de celebrul dosar cu șină?
Transformarea digitală a Statului este o necesitate, nu un moft. Și acesta cred că ar fi primul pas pe care Statul ar trebui să-l facă, să conștientizeze că transformarea digitală nu e o condiție de decontare a unor bani de la UE, ci una care te face să fii sau să nu mai fii competitiv. Degeaba IMM-urile vor face toate eforturile în acest sens dacă administrațiile locale nu le oferă posibilitatea să se conecteze la sistemul său de date astfel încât să nu mai ceară nimeni hârtii și dosare. E drept, avem progrese în ultima perioadă, dar insuficient. Noi vorbim despre dosar cu șină în timp ce toată lumea vorbește despre inteligență artificială.
- Tot mai multe companii și multinaționale apelează la externalizarea serviciilor financiar-contabile, administrare hr, etc. Din perspectiva dvs. considerați outsourcing-ul necesar sau o gospodărire internă e mai sigură?
Depinde de resursele pe care le are fiecare companie. Ce e, însă, important să înțelegem este că eficientizarea nu înseamnă neapărat delegarea externă a unor sarcini, ci identificarea și utilizarea unor instrumente digitale, așa cum este, de exemplu, o platformă de Intelligent Document Processing, care eliberează angajații de sarcini manuale, repetitive și demotivante și le lasă acestora mai mult timp la dispoziție pentru task-uri de o valoarea mai mare atât pentru companie cât și pentru ei.
- Ce părere ai despre timingul platformei Apollo în contextul actual? Prevezi o integrare cu platforma Chat GPT pentru extragere, procesare și creare de documente cu conținut specific?
ChatGPT este printre primele tehnologii de acest fel. Le urmărim constant și da, fără îndoială le vom folosi și noi pentru a crește valoarea pe care produsul nostru o oferă. Când și cum anume se va întâmpla asta sunt teme la care colegii mei din R&D lucrează activ.
- În dezvoltarea platformei Apollo au fost integrate sistemele ICR și IWR?
Da, în componenta de OCR pe care o folosim este inclus suportul de ICR si IWR.
- Cum putem identifica domeniile de business cu potențialul cel mai mare de dezvoltare?
Printr-o analiză foarte bună de piață. Acolo identifici nevoile, acolo identifici dacă există sau nu soluții, acolo te uiți atent la ce produse sau servicii care servisează nevoia respectivă există, și tot acolo identifici trenduri și tehnologii pe care le poți folosi în ideea ta de business.