12 sept. Întreabă un Antreprenor – Andrei Roșu – Fondator FILGUD
Întrebări UPBizz
1. Cum te descrii în câteva cuvinte?
Am 48 de ani, iar în primul rând sunt întotdeauna ocupat fiind și tatăl a doi copii. Am multe proiecte care îmi plac foarte mult printre care proiecte sociale, proiecte antreprenoriale și proiecte sportive.
Iar ca sa adaug mai multe pot enumera: sunt sportiv de anduranță, antreprenor social, vorbitor inspirațional, organizator de venimente caritabile și sportive, susținători de proiecte sociale, muzician, donator benevol de sânge și cred că ajung astea.
2. Spune-ne câteva lucruri despre perioada studenției. Dacă ai putea (având experiența de acum) ai face ceva diferit ?
Am făcut ASE, Facultatea de Relații Economice Internaționale, specializarea Tranzacții Internaționale, în vremea când se făceau patru ani, din 94 până în 98. Aveam așteptări destul de mari când am intrat în facultate, dar nu neapărat legatate de ce voi învăța acolo, ci mai degrabă de networking, cum îi spunem noi acum, deci de oamenii pe care urma să-i cunosc și nu pot să zic că am fost dezamăgit, am și rămas în legătură cu o parte dintre colegi. Cred că acesta este rolul principal al facultății, al universității până la urmă, să-ți creeze disciplina de a învăța constant, o disciplină în care să rămâi toată viața.
Legat de ce am învățat, la vremea respectivă, în anii 90, n-aveai profesori care să fi avut experiență în antreprenoriat sau în business, și atunci am făcut foarte multă teorie care nu avea legătură cu ce am învățat după aceea în bănci sau în business. Dar studenția e o perioadă frumoasă întotdeauna.
Ce aș face diferit? Probabil că la resursele care erau disponibile atunci nu avem foarte multe ce să fac diferit. Acum m-aș implica cu siguranță mai mult în organizații studențești, în activități de voluntariat.
3. De ce antreprenor și nu salariat?
Pentru mine, viața e o sumă de proiecte, adică am avut toate rolurile posibile. Am fost artist, freelancer, am avut și micro-întreprindere, am fost și salariat, am devenit și intrapreneor, practic în companiile în care am lucrat, pentru că îmi propuneam propriile proiecte și căutam resurse.
Deci cadrul contează mai puțin. Eu cred că idealul, este ca la sfârșitul vieții, uitându-mă în urmă, consider că merită să fi parcurs mai multe etape, mai multe roluri. Cred că ajută ca în primii ani de după facultate să dobândești o experiență într-o companie ca angajat și să dobândești nu doar experiența, dar și o reputare. Sa devii un bun profesionist, astfel între 20 și 40 de ani să fii angajat, după aceea între 40 și 60 de ani să fii antreprenor și după aceea dupa 60 să fii poate consultant sau poate mentor pentru cineva.
Fiecare rol de antreprenor, salariat sau alte roluri, vine cu avantaje și dezavantaje. Deci n-aș putea să înclin balanța într-o zonă sau alta, de aceea le și privesc ca proiecte. Am fost și câțiva ani în paralel angajat și antreprenor, iar până la urmă contează mediul în care te desfășori, resursele la care ai acces și oamenii pe care îi cunoști.
4. Cum ai ales ideea de afacere?
Consider că mai degrabă m-a ales ideea pe mine deoarece incă din anul 2011 nu mai consum produse de origine animală și practic acest business FILGUD de produse plant-based, reprezinta o continuare a stilului meu de viață, care include multă mișcare, o nutriție adecvată, adaptată obiectivelor mele de sport și cam tot ce ține de lifestyle și de un stil viață sănătos.
În 2018 am făcut un curs de bucătărie vegană de 3 luni, după care, pentru că rețetele au avut succes și oamenii din jurul meu, familie, prieteni, colegi, etc., au spus “wow, ce bune sunt la gust”, în acel moment mi s-a prins un beculeț și mi-am dat seama că pot fi parte a soluției, nu a problemei, pentru că produsele de origine animală au cu siguranță, amprentă de carbon foarte mare, sunt un principal contributor la poluare și la încălzire globală.
De asemenea, în afară de impactul asupra mediului, este impactul asupra animalelor, pentru cei care au vizitat o fermă sau abator, înțeleg ce zic acum, și pentru sănătate. Plantele sunt mult mai bune pentru sănătate.
Așa că am zis, hai să lansez acest business. S-a întâmplat să-l lansez chiar în martie 2020, în lockdown, am mers un pic pe contrasens, dar zic că a fost o decizie bună
5. Care au fost riscurile asumate la început?
În antreprenoriat riscul este să pierzi niște bani, timp, energie, …prieteni. Sunt diverse riscuri, dar în momentul în care ești într-un business, într-un proiect de antreprenoriat social în care ceea ce faci are clar un impact asupra mediului, asupra comunității din care faci parte, parcă merită să-ți asumi riscurile.
De fapt, business-ul nostru se încadrează în 5 dintre cele 17 obiective de dezvoltare sustenabilă ale Organizației Națiunilor Unite, astfel ceea ce facem este sustenabil și nu consider că este o activitate atat de riscantă, atât timp cât găsești resursele potrivite.
Dar riscurile în orice afacere sunt de a esua, de regulă, eșuează la început și eșuează din motive destul de previzibile, cauza nu este lipsă de idei, că idei are toată lumea, ci în zona de implementare, de resurse financiare, de constanță, de promovare, decizii slabe legate de marketing.
6. Ai avut un mentor cu rol definitoriu în ceea ce faci astăzi?
Am avut și formal și mai puțin formal, pentru că lucrând 16 ani în corporații, ai acces la resurse foarte bune și nu mă refer doar la resurse materiale, dar și la resurse umane. Înveți de la colegi, înveți de la manageri și am intrat la un moment dat și în programe de mentorship formale, care m-au ajutat cu siguranță.
În permanență caut oameni de la care să mă inspir. Ascult podcast-uri, urmăresc anumite persoane în social media, la conferințe. Deci chiar dacă nu am în acest moment un mentor, cu siguranță sunt deschis către asta.
7. Ce era diferit după primul an de business?
Am avut si detin mai multe business-uri în prezent. În 2015 am lăsat un program de alergare, care ulterior s-a transformat într-o aplicație. Se numește 42K Roșu, după care Sănătos Ca Roșu, un program de obiceiuri nutriționale. Sunt niște programe care sunt automatizate, deci fluxul este automatizat, nu solicită implicarea mea decât în partea de customer service.
Dacă ne referim după primul an de business, în acest business de producție alimentară, care este un business mai complex, mai complicat, contextul se schimbă în permanență. dacă în 2020 era lockdown și începutul pandemiei, deja în 2021 lucrurile erau deja mai relaxate, dar în același timp ce a fost diferit și ne-a ajutat este că oamenii au devenit mai deschiși către a se hrăni sănătos. După care, văzând probabil mulți oameni că produsele noastre sunt bune, la gust, te simți bine după ce le mănânci, au învățat și proprietățile plantelor pe care le folosim, au văzut că se simt din ce în ce mai bine, au mai multă energie, cu siguranță au ales să rămână clienți recurenți.
8. Care a fost investiția inițială?
În cazul nostru a fost destul de simplu. În sensul în care știam că pentru producție alimentară trebuie să mă asociez cu cineva care are experiența asta, pentru că eu nu aveam experiență alimentară. Știam doar că aș vrea să lansez o gamă de produse așa că m-am asociat cu o prietenă care are un restaurant vegan (RAWDIA), iar la început eram doar noi în acest business.
Prima producție, prima zi, au fost 16 borcane. Acum vindem paleți în fiecare zi. Investia inițială a fost cea mai importantă pentru noi, a fost partea de branding. Primele mii de euro au fost investite în a ne face o marcă pe care o vedeam noi de success pentru că poți să ai un produs extrem de bun, dar dacă branding-ul nu este atractiv, n-ai nicio șansă. Și atunci asta a fost investiția noastră inițială. Apoi dupa 2 ani am vândut o parte din firma pentru a ne tehnologiza, pentru a putea multiplica business-ul și pentru a-l crește rapid și constant.
9. Ce înseamnă un eșec în afaceri?
Cred că cel mai mare eșec în afacere este să nu începi afacerea. Nu văd eșec mai mare. Sigur, de acolo poți să construiești diverse tipuri de eșec, dar privind în urmă, la sfârșitul vieții, nu cred că faptul că ai dat la un moment dat un faliment sau că nu ai reușit să-ți vinzi business-ul cum te așteptai sau produsele, nu cred că ar fi un eșec real. Sigur că înveți din eșec, eu încerc să învăț și din succes. Suntem într-o cultură care învață destul de puțin din succes.
Trebuie să vezi ce te-a ajutat să ajungi până la un punct și să ai success, te ajută mai departe sau nu te ajută? E suficient succesul pe care îl ai? Trebuie să aduci ingrediente noi în business-ul tău astfel încât să menții succesul și în anii următori?
Dar ca să răspund: eșec în afacere, în afară de a nu începe afacerea, eșec este până la urmă să nu ai un business sustenabil, adică să-l închizi după un 1-3 ani sau la un moment dat să crești prea mult încât să nu mai poți să controlezi calitatea produselor, să nu mai controlezi ceea ce faci și unde îți dorești să ajungi.
10. Transmite-ne 3 pași/sfaturi pe care le consideri esențiale în demararea unei afaceri.
În general nu dau sfaturi. Ce cred eu că m-a ajutat pe mine și ar putea ajuta pe cineva la începutul unei afaceri, în primul rând să-și aleagă un business care are un impact social. Se întoarcă din nou la cele 17 obiective de dezvoltare sustenabilă ale Organizației Națiunilor Unite și dacă business-ul respectiv se află și la intersecția cu pasiunea, sau pasiunile persoanei care începe business-ul, este extraordinar, pentru că vorbim de un long game, un joc pe termen lung.
În momentul în care faci un business și dacă nu îți place și o faci doar pentru bani sau pentru alte motive, nu o să reușești pe termen lung. Deci acesta ar fi primul pas, să alege un business cu un impact bun pentru planetă, pentru comunitate, pentru sănătatea oamenilor.
După care să fii pregătit în permanență să te dezvolți și să înveți. Învățarea este un proces constant, toată viața. Se spune că moartea trebuie să se găsească cu o carte în mână. Trebuie să te pregătești în permanență, să fii deschis către, să fii atașat de business-ul tău, dar nu atât de mult încât să nu îl schimbi sau să nu renunți la el dacă îți dai seama că peste un an, doi, trei, nu va fi relevant, deci să fii flexibil.
Și altul este, în momentul în care ți-ai făcut afacerea și ai 100% din părțile sociale, gândește-te cum folosești acele părți sociale pentru a atrage în firma ta talente și oameni care să poată să facă diferența. să nu ai această tendință de a fi om-orchestră, să fii și contabil și om de marketing și manager și eu știu ce roluri să mai ai în companie acolo. Mai degrabă aduci oamenii potriviți. Decât să ai 100% din nimic, mai bine ai 10% dintr-un business de impact.
Curiozități studenți UPB
Care consideri că sunt cele mai importante calități ale unui antreprenor?
Aici e o discuție interesantă pentru că de cele mai multe ori ne imaginăm că pentru a fi antreprenor ai nevoie așa, de un set uriaș de calități, să fii pasionat ce faci, să ai talent, să ai bani, relații, pricepere, creativitate, idei grozave, produse extraordinare, să cunoști piața, să ai un instinct de antreprenor, să ai un context favorabil, să ai noroc, apetit pentru risc, să traversezi nu știu câte zeci de eșecuri, să pui osul acolo să fie hard work, să lucrezi 25 de ore pe zi, să fii deschis la minte, să fii motivat, să ai un coach sau mentor, să fii optimist, să ai putere de convingere, să ai un control total, e așa o sumă descurajantă până la urmă, când de fapt lucrurile sunt mult mai simple.
Eu consider că pentru a reuși în antreprenoriat ajută foarte mult să ai câteva obiective clare de la început. Obiective clare îți definești o strategie. Poți pune în stânga care sunt obiectivele tale și în dreapta care sunt lucrurile care ne-au legătură cu strategia ta, astfel încât să nu fii distras. După care ai nevoie de autodisciplină, adică un set de obiceiuri, adică lucruri pe care le faci constant în fiecare zi care se ducă în direcția potrivită. Să fii implicat în business dar limitat, repet, să nu preiei toate rolurile din firmă și cred că cel mai important și cel mai important de fapt este să ai energie, adică să fii într-o formă fizică și psihică excelentă astfel încât să ai un randament foarte bun.
Ca să fac o paralelă cu business-ul nostru, cred că dacă nu ai timp să îți faci, dacă nu îți faci timp pentru feel good, va trebui la un moment dat să îți faci timp pentru a-ți trata feel bad-ul. Deci dacă nu ai timp pentru sănătate, cu siguranță, că asta e cea mai important lucru de aici, construiești mai departe tot, asta e baza. Dacă nu îți faci timp pentru sănătate, atunci va trebui să îți faci timp la un moment dat pentru boală.