27 nov. Intrebari Interviu UPBizz – Raluca Georgescu
#ÎntreabăunAntreprenor
Întrebări UPBizz:
- Cum te descrii în câteva cuvinte?
Sunt un om curios, analitic și orientat spre acțiune. Îmbin gândirea tehnică cu cea creativă și îmi place să transform ideile în proiecte care chiar funcționează. Dintotdeauna am considerat că sunt un gânditor căruia îi place să comunice și să împărtășească puncte de vedere cu cei din jur, să dezbată idei și să le rafineze.
- Spune-ne câteva lucruri despre perioada studenției. Dacă ai putea (având experiența de acum) ai face ceva diferit ?
Perioada studenției la Universitatea Politehnică București a fost intensă, dar m-a învățat disciplină, structură și rigoare. Tot din UPB am învățat să nu mă sperii de provocări tehnice și am înțeles că odată ce ai de rezolvat o problemă nu trebuie decât să faci research și să testezi variante cu orientare către soluții și ai toate șansele să ajungi la rezultatul final. Dacă aș putea schimba ceva, mi-aș da voie să experimentez mai mult în afara zonei tehnice: proiecte, ONG-uri, internshipuri, iar astăzi există inițiative cum sunt programele Innovation Labs și alte programe similare din care înveți despre antreprenoriat și despre gândirea de business. La final de zi, tot acolo descoperi ce te diferențiază dincolo de abilitățile tehnice.
- De ce antreprenor și nu salariat?
Pentru libertatea de a crea, dar și pentru impactul pe care îl poți avea. Antreprenoriatul îți permite să construiești de la zero, să-ți alegi oamenii, proiectele, ritmul. E greu, dar e tipul de responsabilitate care te dezvoltă accelerat. Cred că abilitățile tehnice te pot duce până într-un punct, dar de acolo mai departe trebuie să înțelegi marketing, business și doar creând un produs sau serviciu orientat pe audiența ta vei putea cu adevărat să ai un impact în mediul din jurul tău.
- Cum ai ales idea de afacere?
Am ajuns pe acest drum tot privind către rezultatul final și impact și am pornit dintr-o combinație de expertiză, observație și oportunitate. Am analizat ce știu să fac bine, ce nevoi reale există în piață și unde pot aduce valoare mai mare decât competiția. În digital marketing am găsit un mix între abilitățile tehnice dobândite în timpul facultății și pasiunea mea pentru publicitate și comunicare. După lansarea și dezvoltarea cu succes a unor proiecte precum OLX, Answear de la zero din rolul de Manager, inițiativa de a-mi deschide propria agenție de marketing online a venit natural din dorința de a-mi aduce aportul la creșterea cât mai multor afaceri e-commerce și digital.
- Care au fost riscurile asumate la început?
Cel mai mare risc a fost instabilitatea – financiară, emoțională, profesională – care a venit însă la pachet cu una dintre cele mai accelerate perioade de învățare din viața mea personală și de business. În antreprenoriat, nu ai plasă de siguranță. Dar tocmai asta te obligă să înveți repede și să iei decizii mai bune. De asemenea, în antreprenoriat nu ai un sistem gata stabilit în care funcționezi, sistemul îl faci tu și asta face să te lovești din plin de toate punctele tale forte și slabe și să le vezi mai ușor. Tocmai de aceea consider că înveți mai repede în propriul business, vezi acele “găuri” din sistem și ești provocat să le astupi cu abilități, cumoștințe, experiență sau găsirea de soluții din exterior.
- Ai avut un mentor cu rol definitoriu în ceea ce faci astăzi?
Da, însă mai mult decât un mentor, au fost oameni-cheie în momente-cheie. O conversație bună poate fi uneori mai valoroasă decât un program întreg de mentorat. De aceea m-am înconjurat în fiecare punct din cariera mea cu traineri, consultanți, coachi cu care am discutat punctele care mă preocupau. Am fost mereu deschisă și către discuții cu colegii din industrie, am fost activă în comunități din domeniul meu sau la evenimente. Cred că este foarte important să fii deschis către feedback pentru a învăța și crește accelerat.
- Ce era diferit după primul an de business?
Perspectiva. Am înțeles că un business nu se construiește doar cu pasiune, ci cu procese, cifre, disciplină și capacitatea de a te adapta mai repede decât o face piața. Cred că mi-am schimbat anumite percepții – din rolul de manager puneam mult mai mult accent pe marketing, promovare, creștere, dar ca antreprenor am învățat să echilibrez acești indicatori de creștere cu un focus pe profitabilitate și rezultate concrete.
- Care a fost investiția inițială?
Investiția reală a fost în timp, know-how și relații. Financiar, am început lean – cu resurse limitate și multe ore de muncă, totul desfășurându-se în paralel cu jobul meu full-time. Fiind însă implicată într-un job full-time, asta mi-a dat posibilitatea să investesc din resursele mele financiare în timp, deci investiția s-a adunat în paralel și financiar odată cu trecerea timpului.
- Ce înseamnă un eșec în afaceri?
Nu mai cred în eșec de când sunt antreprenor. Văd mai degrabă o sumă de căderi după care te ridici mai puternic și mai învățat. Eșecul e un profesor dur, dar necesar. În antreprenoriat, nu te întreabă nimeni dacă ai greșit – doar cât de repede îți revii și ce înveți din asta. Probabil prin această perspectivă putem spune că un eșec ar fi să nu te repliezi sau să insiști în aceeași direcție fără să înveți nimic.
- Transmite-ne 3 pași/sfaturi pe care le consideri esențiale în demararea unei afaceri.
Ca prim pas, aș spune că este esențial să testezi cererea în online înainte să construiești produsul și cea mai ieftină și rapidă validare vine din campanii mici de ads, landing pages simple și date reale despre conversii, nu din presupuneri. Este până la urma vorba tot despre feedback, în acest caz feedback primit chiar de la potențialii tăi clienți. În al doilea rând, e important să te adaptezi mereu la nivelul de business la care te afli – să nu investești în lucruri non-esențiale ca și cum ai fi un business mare, ci să te concentrezi pe acele lucruri esențiale, acele funcționalități importante pentru publicul tău țintă, acel MVP (Minimum Viable Product). Nu în ultimul rând, este important să investești mereu în oameni sau resurse care te duc la următorul nivel, specialiști, consultanți etc. Un business nu crește doar cu idei bune, ci cu specialiști care pot transforma reach-ul în rezultate și datele în decizii. Nu îți trebuie o echipă mare, ci una foarte competentă.
Curiozități studenți:
- Care sunt cele mai importante calități ale unui antreprenor?
Capacitatea de a-ți asuma riscuri controlate. Curiozitatea, perseverența și capacitatea de a lua decizii sub presiune. Restul se învață.
- Cum a început totul? Cum ti-ai descoperit pasiunea?
A venit din încăpățânarea mea de a face ceva creativ care să mă împlinească deși aveam pregătire tehnică și succes pe acest drum al cifrelor și algoritmilor – mi-a plăcut publicitatea, mă uitam la serialul Mad Men și citeam cărți și reviste despre marketing. Ca urmare, am găsit în digital marketing un mix între abilitățile tehnice pe care deja le aveam și pasiunea mea pentru publicitate. Practic putem spune că totul a început în momentul în care am realizat că pot rezolva probleme reale cu ceea ce știu. La final de zi cred că și pasiunea a venit din rezultate – când vezi că o idee pe care ai construit-o chiar prinde viață.
- Care a fost cel mai greu lucru în dezvoltarea ta?
Să îmbrățișez incertitudinea, mai ales fiind o perfecționistă. Ca antreprenor, nu ai „drumul corect”, ci doar următorul pas corect, este foarte mult despre a testa, despre trial and error, despre a lansa ceva și a primi feedback, a rafina ulterior.
- Ce sfat mi-ai putea da pentru a deveni antreprenor?
Începe înainte să te simți gata. E mult mai ușor să începi când ești tânăr, aș începe în paralel cu un job ca să îmbin ceea ce învăț de la job cu practica ca antreprenor. Perfecționismul ține mai mulți antreprenori pe loc decât lipsa banilor, iar în timp responsabilitățile cresc și devine mai greu să fii pe cont propriu odată ce ai responsabilități mai mari.
- Cum ar putea un tânăr antreprenor să gestioneze bugetul unui start-up?
Separă nevoile de „nice to have” și concentrează-te pe MVP, minimum viable product, alege investițiile prin ochii clienților tăi și pune accentul pe acele funcționalități pe care le valorizează direct sau indirect clientul tău. Pune banii în validarea ideii, în produs și în echipă. Evită investițiile în lucruri care arată bine, dar nu aduc clienți.