Gala Antreprenorului UPB – interviu Irina Vîlceanu – fondator Gonliner

Gala Antreprenorului UPB – interviu Irina Vîlceanu – fondator Gonliner

Despre Irina – https://www.linkedin.com/in/irina-vilceanu/
Despre Gonliner – https://gonliner.ro/

Consideri că formarea ta în UPB a contribuit la dezvoltarea ta ca antreprenor?

Consider că fiecare zi din viață a contribuit mai mult sau mai puțin la formarea mea ca antreprenor, deci, desigur, și cei patru ani de facultate. În plus, anii de licență au contribuit prin multe din materiile studiate, pentru că în business-ul actual folosesc parte din informațiile acumulate la ore: având o agenție de marketing și webdesign, m-au ajutat cursurile despre design de produs și istoria designului, publicitate, desen, design web, editare foto și animații. Mai mult, în timpul practicii obligatorii din anul III, am descoperit acest domeniu în care îmi desfășor activitatea în prezent. Pe lângă acestea, materiile tehnice, de specialitate, îmi dau un avantaj prin disciplina pe care o impun și prin modul de a privi un proiect – în perspectivă, orientat spre client și luând în considerare toate implicațiile, de la imagine și implementare la costuri și administrare. Studiind Design Industrial, dorința de a fii creativ și util, de a inova a căpătat o formă care s-a transpus în antreprenoriat. Știți cum se zice: cei mai buni oameni de marketing sunt inginerii.

Cum ai descrie perioada ta de studenție? Care sunt cele mai importante 3 lucruri, învățate în acea perioadă, pe care le aplici și astăzi?

Studenția mea a fost o perioadă foarte frumoasă care m-a definit ca persoană. Facultatea nu mi s-a părut grea nicio clipă și m-am îndrăgostit cu fiecare zi mai mult de specializarea pe care am urmat-o, Design Industrial. În același timp, am lucrat încă din prima zi, iar cele două activități, facultatea și jobul, m-au ajutat să învăț cât mai mult, să fiu cât se poate de organizată, să îmi văd prioritățile. Aș putea spune că am învățat să am o pasiune, care a luat forma unui business, Gonliner, dar și cât de satisfăcător este studiul în sine, cât de frumos este să înveți, să aplici, să ai idei, să construiești, în special, când o faci alături de o echipă. Un alt lucru pe care l-am învățat a fost cum să îmi creez oportunități – pentru că atunci când ești student ai multe beneficii și poate cel mai important este reprezentat de profesori, am avut bucuria să ascult niște oamenii fantastici care m-au inspirat și m-au motivat, iar alături de profesori au avut un rol major și colegii, dintre care câțiva chiar fac parte din echipa Gonliner.

De unde a pornit afacerea pe care o coordonezi în prezent?

Ideea aceasta de afacere a existat în stare latentă în mintea mea de când am văzut adulți revenind cu nostalgie în pub-urile din Regie, atunci mi-am dat seama de valoarea și de potențialul lor. Inevitabil, stând acasă în perioada stării de urgență, am realizat că multe afaceri mici care aduc valoare comunității în care se găsesc vor avea de suferit și că noi le putem ajuta. Astfel, a apărut Gonliner, o echipă de ingineri din generația Covid care vor să contribuie la dezvoltarea României.

Dintre ingredientele succesului tău ca antreprenor, cât reprezintă pasiunea și cât efortul?

Succesul în antreprenoriat cred că se datorează în proporție de 90% echipei alături de care lucrezi și doar 10% pasiunii și efortului, iar acestea două, cel puțin la mine, sunt co-dependente. Un efort foarte mare, dar fără planificare, va aduce în timp rezultate, dar nu succes. În același timp, o pasiune fără efort e doar un moft. Atunci, pentru succes, muncim smart, iar soluțiile pentru un efort minim cu rezultat maxim vin din pasiune.

În mediul de afaceri românesc, ce consideri că are o importanța primordială: cunoașterea produsului sau cunoașterea pieței? Cât de mult te concentrezi pe dezvoltare și cât pe client?

Deși lucrez în marketing, un domeniu care “creează” nevoi, consider universal valabil că cererea creează produsul. Pentru a avea succes în afacere, este necesar să identifici o nevoie căreia să îi oferi, prin produsul sau serviciul tău, o soluție care să o satisfacă. Cel mai mult cred că înveți de la client, tu, ca antreprenor, trebuie doar să iei problemele lui și să le transformi în produse și servicii care să le rezolve. De aceea, toată munca mea se concentrează în jurul clientului. Mai mult, la Gonliner, rezultatul muncii noastre pentru clienți are în centru audiența acestora.

 

Cum arată, în linii mari, ziua de lucru obișnuită? Dar weekendul?

Spre entuziasmul meu și al echipei, zilele noastre de lucru nu sunt obișnuite. Având în vedere că Gonliner este o firmă de webdesign și marketing, activitățile și volumul de muncă diferă de la o zi la alta. Sunt perioade în care muncim aproape fără oprire. Dar pentru mine, Gonliner a devenit un stil de viață, nu diferențiez ziua de luni de cea de sâmbătă sau ora 10 de ora 22. Mi s-a întâmplat de curând, stând la coadă la poștă, să îi explic unui domn cum funcționează reclamele de pe YouTube. Mi se întâmplă des să am discuții pe subiecte din sfera de activitate în contexte neașteptate și de multe ori sunt mai valoroase decât “orele de muncă”. Am onoarea de a lucra cu oameni fantastici care transformă fiecare zi într-o zi deosebită.

 

În ce măsură sunt corelate cunoștințele obținute în școală cu viața reală? Cât de important este pentru tine să continui să te perfecționezi?

Am auzit de multe ori elevi și studenți spunând despre vreo materie sau vreo noțiune că nu o vor folosi niciodată, dar eu cred că tot ce știm ne ajută. Mi s-a dovedit că noțiuni destul de abstracte din școală au o greutate foarte mare în realitate. Poate nu aplic zilnic integrale, dar zecile de ore petrecut rezolvând probleme cu integrale se văd în munca mea zilnică. La un nivel mai concret, multe materii din facultate m-au îndrumat spre a aprofunda anumite subiecte. Iar în legătură cu perfecționarea, sunt și voi rămâne imperfectă, însă nu voi renunța la munca orientată spre creștere și dezvoltare.

 

De când ești antreprenor, ai considerat necesar să înveți sau să urmezi cursuri în domenii conexe?

Cred că una din marile greșeli pe care le poți face în viață și în antreprenoriat, este să te oprești din a învăța. Mai mult, odată ajuns într-o poziție de conducere, când echipa depinde de tine, succesul firmei depinde de tine, nu este necesar, este o datorie să continui să înveți, chiar poate mai mult decât până atunci. Și eu citesc, fac cursuri, fac experimente, pun întrebări, port discuții, învăț.

Pentru tine, în ce se măsoară succesul?

În bani. Cine va spune că nu și-a făcut o afacere pentru profit, fie este nesincer, fie nu ar trebui să aibă o afacere. Este importantă imaginea, sunt importante relațiile, schimbarea adusă prin business, cunoștințele dobândite, oamenii, dar doar banii se numără.

Condiția esențială a antreprenorului este capacitatea de a se supune riscurilor. Care crezi că sunt în momentul de față cele mai importante riscuri cu privire la demararea unui proiect de business în România?

Probabil că vă așteptați să răspund că pandemia sau birocrația sunt inamicii unui start-up în România prezentului, dar eu nu cred asta, le văd ca pe niște oportunități. Singurul risc, atemporal și aspațial, este să renunți. Pentru că suntem aici, în România, am învățat și continuăm să învățăm, ne place să visăm, suntem creativi, optimiști, avem la dispoziție internetul cu resursele sale, școlile cu profesorii care nu se lasă descurajați de condițiile de care ne plângem dintotdeauna, avem tradițiile și istoria, pentru toate acestea, nu ar trebui să ne întrebăm ce riscăm începând o afacere aici, ci la ce riscuri ne supunem țara, lăsând obstacolele să ne oprească.