01 iul. Întreabă un Antreprenor – Arthur Rădulescu – CEO & Founder MerchantPro
Întrebări UPBizz:
- Cum te descrii în câteva cuvinte?
Îmi place să abordez provocările cu hotărâre; în general, sunt lipsit de răbdare, cu un ritm alert și o puternică determinare în fața obstacolelor. Aleg de cele mai multe ori calea mai puț in bătătorită, ceea ce mă ajută să rămân deschis la a învăța lucruri noi și să mă perfecționez continuu. Sunt recunoscut pentru perseverența mea și pentru gândirea analitică, iar aceste aspecte mă ajută să găsesc soluții creative și eficiente. Sunt ferm în valorile mele și am o rezistență morală și fizică solidă, care mă ajută să fac față cu încredere situațiilor dificile.
- Spune-ne câteva lucruri despre perioada studenției. Dacă ai putea (având experiența de acum) ai face ceva diferit?
Aș aborda educația cu mult mai mare seriozitate; am învățat că alegerea drumului dificil aduce adesea cele mai semnificative oportunități de creștere și dezvoltare personală, contrar tendinței mele din tinerețe de a alege calea mai ușoară.
- De ce antreprenor și nu salariat?
Cred că principala motivație pentru alegerea antreprenoriatului o constituie faptul că nu îmi place să stau în zona de confort, iar antreprenoriatul nu îți permite asta ; este o cursă continuă, fără pauze sau cu pauze foarte scurte. Sunt ani întregi în care nu am știut ce înseamnă conceptul de weekend; chiar și în timpul vacanțelor, se întâmplă să petrec mai mult timp cu telefonul și laptopul decât alături de familie. După 20 de ani în business, acest lucru a devenit o normalitate, dar există momente în care reflectez la cum ar fi fost altfel.
- Cum ai ales idea de afacere?
Businessul actual este rezultatul unei serii de încercări. Alegerea domeniului în care activez a fost într-un fel un noroc, dat fiind că imediat după terminarea facultății , întâlnirea cu domeniul online m-a făcut să conștientizez că internetul este mediul în care îmi doresc cu adevărat să activez. Odată ce mi-am clarificat această direcție, totul a devenit mai simplu, datorită pasiunii cu care am abordat orice provocare.
Acum 20 de ani, comerțul online în România abia făcea primii pași . Analizând ce se întâmplă în afara țării , mi-a fost clar faptul că și țara noastră va urma o traiectorie similară , așa că decizia de a paria pe eCommerce a fost una naturală . Principalele produse pe care le-am lansat de-a lungul anilor s-au axat pe soluții dedicate eCommerce-ului, iar MerchantPro, platforma SaaS destinată creării de magazine online și folosită de peste 2000 de retaileri locali, este punctul de convergență al tuturor experiențelor de business acumulate până acum.
- Care au fost riscurile asumate la început?
Cu 20 de ani în urmă, riscurile păreau aproape inexistente . Când ești singur și nu ai nimic de pierdut, teama este un concept străin. În plus, tinerețea îți alimentează apetitul pentru risc, oferindu-ți o perspectivă diferită asupra provocărilor.
- Ai avut un mentor cu rol definitoriu în ceea ce faci astăzi?
Există mai multe persoane cheie pe care le consider esențiale în formarea caracterului meu, iar una dintre cele mai semnificative este profesorul de matematică din liceu.
- Ce era diferit după primul an de business?
Eram mult mai entuziasmat descoperind că lucrurile chiar funcționează, descopeream o lume cu totul nouă.
- Care a fost investiția inițială?
Câteva calculatoare și birouri, businessul a fost construit pe un model organic în care profitul era reinvestit în fiecare an.
- Ce înseamnă un eșec în afaceri?
În business, fiecare eșec poate fi perceput ca un moment de învățare sau te poate face să îți pierzi complet încrederea în tine . Pentru mine, primul eșec a însemnat o recalibrare care m-a condus către o mai bună organizare și eficiență pe termen lung.
- Transmite-ne 3 pași/sfaturi pe care le consideri esențiale în demararea unei afaceri.
Găsește o afacere sau un serviciu care să te inspire și să te pasioneze. Aceasta îți va ușura semnificativ activitatea și îți va permite să lucrezi din pasiune, nu doar pentru profit.
Oferă un serviciu pentru clienți care să-i impresioneze și să-i facă să exclame „wow”, îți va genera noi clienți și, uneori, poate fi chiar factorul decisiv care te diferențiază de concurență și îți asigură supraviețuirea în piață.
Învață să fii modest și tolerant, dar să-ți păstrezi în același timp demnitatea. Antreprenoriatul implică adesea să faci lucruri pe care nu le-ai face neapărat cu plăcere, dar care sunt esențiale pentru succesul afacerii tale.
Curiozități din partea studenților:
- Care consideri că sunt cele mai importante calități ale unui antreprenor?
Perseverență, orientarea către produs și către client.
- Cum a început totul? Cum și-a descoperit pasiunea?
Acum 25 de ani, la începutul carierei mele după facultate, am dat peste o carte de HTML și am realizat că acesta este drumul pe care doresc să-l urmez. Renunțarea la jobul meu de atunci a fost următorul pas firesc. Chiar dacă primul meu business a fost un eșec, am învățat o mulțime de lecții valoroase din această experiență. Acumularea acestor cunoștințe mi-a oferit o încredere considerabilă în abilitățile mele.
- Care a fost cel mai dificil moment pe care l-ai experimentat în afaceri și cum ai reușit să-l depășești ?
În parcursul meu în lumea afacerilor, am întâmpinat momente de burnout, momente în care inclusiv stabilitatea financiară a companiei era sub presiune; în toate acele momente, a fost crucial să transmit siguranță și încredere celor din jur. În general, practicarea sportului de anduranță a fost și rămâne o sursă esențială de susținere pentru mine, ajutându-mă să-mi depășesc limitele de toleranță și să trec cu succes peste provocări.
- Ce elemente esențiale, diferite față de concurență, oferi, pentru ca clientul să fie mulțumit de alegere și să revină, în timp, să cumpere tot de la tine ?
Am încercat să oferim întotdeauna un produs de excepție, cu atenție la detalii și cred că de multe ori am și reușit. Focusul meu și al echipei a fost mereu pe produs și pe satisfacția clientului, nu neapărat pe aspectele financiare. În același timp, am înțeles că un customer service de calitate poate face diferența și asta explică de ce lucrăm și azi cu unii clienți cu care am început acum 20 de ani.