
28 mai Întreabă un Antreprenor – MARIAN BANICA – Specialist domotică & Coordonator „Modularity”
Întrebări UPBizz:
- Cum te descrii în câteva cuvinte?
Salut. Numele meu este Marian Bănică și sunt o persoană practică. Sunt pasionat de câteva sporturi, practic baschet și îmi place să mă consider un inginer complet. Am studiat Automatică și Calculatoare, am finalizat master în Managementul Inovării, iar rolul meu este de obicei să elimin forța de muncă umană în sarcinile repetitive și irelevante.
- Spune-ne câteva lucruri despre perioada studenției. Dacă ai putea (având experiența de acum) ai face ceva diferit?
În perioada studenției am fost activ în două organizații studențești internaționale de la care am învățat foarte multe. Prin aceste organizații am fost implicat în proiecte reale și am întâlnit foarte mulți studenți și tineri profesioniști care m-au format ca om. Am reușit participarea la câteva competiții internaționale și am încercat pe cât posibil să pun în producție fiecare temă pe care o făceam la școală, de la un mic site de prezentare, o distribuție de Linux customizată pentru mediul educațional, un sistem de automatizare a florilor cu telecomandă, automatizarea unei mici linii de producție în domeniul producției de alimente. Aceste lucruri mi-au dat multă încredere în mine și m-au făcut să înțeleg ce merge și ce nu merge.
- De ce antreprenor și nu salariat?
Eu am trecut prin toate fazele de dezvoltare a unei cariere. Am fost angajat, am investit într-un startup care nu a mers. Am lucrat ca și consultant pe diferite proiecte de implementare tehnologie. Am investit în diferite proiecte ale altora. Nu aș recomanda cuiva să înceapă direct ca antreprenor pentru că e bine să înveți din experiența cuiva. Sunt și exemple de succes care au început direct antreprenor, nu mă număr printre ele. Eu cred că am fost și încă sunt mai pragmatic.
- Cum ai ales ideea de afacere?
Prima afacere a fost de fapt parte din lucrarea mea de disertație. Am încercat să fac cât mai multe proiecte pe tematica de case inteligente și am observat la un moment dat că pot avea în casă nu doar gadget-uri inteligente (ex: becuri inteligente, prize inteligente, etc) ci un sistem integrat care poate să îmi învețe comportamentul.
- Care au fost riscurile asumate la început?
La început mi-am asumat toate riscurile care se puteau asuma, cel mai important a fost că mi-am investit toate economiile și bani ai persoanelor apropiate. Relația cu banca nu a fost tocmai simplă la început pentru că nu îmi era tocmai simplu să iau un credit pentru dezvoltarea unei afaceri. Interesant e că a existat un moment în care am simțit că pierd totul și că trebuie să o iau de la zero. Acela a fost momentul în care am făcut cumva trecerea de la un consultant către antreprenor și am realizat că pentru a reuși am nevoie de dedicație completă, nu doar pe seară sau în timpul liber. Și mai dificil este să treci ca și mod de gândire la investitor.
- Ai avut un mentor cu rol definitoriu în ceea ce faci astăzi?
Da, am avut mentori și oameni pe care i-am urmărit constant cu parcursul complet al carierei lor. Relevant pentru mine a fost anul 4 de facultate, penultimul, în care am participat la un eveniment organizat de MIT în Boston, Massachusetts și am văzut care este nivelul la care lucrează ei. Deși a fost un șoc inițial, atât cultural cât și tehnic, m-a ajutat să mă calibrez și să mă focusez pe ceva pe care să lucrez constant. Primul pe care l-am urmărit, și încă îl urmăresc, a fost Radu Georgescu, fondator GeCAD. În perioada în care eu eram în facultate el a vândut produsul antivirus RAV Antivirus către Microsoft, produs care și acum este în sistemele de operare Windows. Mai târziu am început să apreciez modelul de gândire al antreprenorilor care mai întâi au urmat școala și MBA în afară și apoi s-au întors în țară să dezvolte ceva. Un exemplu relevant pe care l-am întâlnit într-una din organizațiile studențești cu care am lucrat îl reprezintă frații Ștefan de la Autonom. Modelul lor de dezvoltare a organizației îl consider relevant pentru tot ce fac și eu acum.
- Ce era diferit după primul an de business?
În cazul meu nu a fost deloc diferit pentru că am avut un plan scris pe 5 și 10 ani înainte să încep cu toate detaliile posibile, inclusiv proiectul tehnic. Având experiență în implementarea soluțiilor software de business am avut în ziua zero un CRM și un ERP care m-au ajutat să iau decizii pe date. Aș spune că ăsta e modelul de dezvoltare al unui business în afară și deloc aplicat în România. Pur și simplu nu cred că mai pot crește azi fără sisteme informatice care să te ajute și să te ghideze în deciziile de management. Românii în general iau decizii pe emoție, și foarte puțin bazate pe date.
- Care a fost investiția inițială?
Investiția inițială a fost destul de mare și am avut suportul persoanelor apropiate care au crezut în mine permanent. N-aș vrea să dau o sumă pentru că pentru unii poate fi mare, pentru alții poate fi normală. Important e ca atunci când începi să te gândești și ce se poate întâmpla dacă lucrurile merg prost și să ai un plan de rezervă. Planul meu de rezervă a fost că dacă nu reușesc să vând produsul pe care l-am realizat să îl pot folosi eu și să îmi fie bine cu asta, chiar dacă plătesc probabil mai mult decât dacă aș fi cumpărat unul.
- Ce înseamnă un eșec în afaceri?
Un eșec în afaceri înseamnă în principiu o etapă de învățare. Eșecul e privit cu reticență în România. Nu același lucru este în Europa de Vest. Din punct de vedere financiar înseamnă să pierzi echivalentul a ceva de valoare și important pentru tine, cum ar fi casa pe care tocmai ai achitat-o complet și pe care o dai înapoi la bancă pentru a acoperi creditul pe care l-ai luat.
Eu cred că ai șanse mari să eșuezi dacă nu ai un plan scris și cât de cât nu ai lucrat în domeniul ăla ca să știi problemele reale care se întâmplă. La nivelul relației cu statul este să nu înțelegi sistemul birocratizat și să te plângi de sistem; cel mai probabil nu vei rezolva nimic.
- Transmite-ne 3 pași/sfaturi pe care le consideri esențiale în demararea unei afaceri.
Înainte să începi aplică schema ERCC (Elimină/Reduce/Crește/Creează). Focusează-te pe E, adică ce elimină produsul tău din ceea ce există acum pe piață. R, de la Reduce înseamnă ce reduce produsul tău din ceea ce se face acum în piață. C de la Creștere înseamnă ce crește ca valoare prin utilizarea produsului tău și C de la Creează – ce se creează prin utilizarea produsului tău în organizația care îl folosește. Pentru a înțelege mai bine acest concept, cartea Blue Ocean Strategy este de referință.
Dacă dezvolți ceva de tip „me too” (fac și eu ceva asemănător cu produsul X, dar mai ieftin), vei ajunge să te bați în preț, nu în valoare, și la un moment dat, cineva de pe planetă va putea face mai bine, mai ieftin și poate mai rapid decât poți face tu.
Implementează din ziua 1 a organizației tale un sistem informatic integrat. Mă refer aici la un sistem de tip CRM, unul de tip ERP și un sistem de management de documente. Îți va reduce semnificativ munca și vei avea trasabilitate. Altfel vei avea foarte rapid în organizația ta ceva de tip VUCA (Volatil, Nesigur, Complex, Ambiguu) și cineva va fi nemulțumit.
Procedurizează tot ce poți proceduriza, dar fă din asta o activitate constantă. Aplică tu din poziția de utilizator ca să vezi cât îți ia fiecare proces. Dacă ție îți ia mult, atunci elimină sau reduce. La fel îi va lua și unui coleg de-al tău pe care l-ai angajat să facă acea sarcină, poate chiar mai mult.
Curiozități studenți UPB:
Care consideri că sunt cele mai importante calități ale unui antreprenor?
Cred că e important să fie serios, ce zice să și facă. La fel de important e să fie curios, adică să caute soluții și să facă o bună cercetare de piață. Nu în ultimul rând e important să fie ultra-organizat; altfel nu știu cum poate să scaleze ceva.
Cum a început totul? Cum și-a descoperit pasiunea?
În liceu am avut o problemă cu fizica de clasa a X-a care era partea de electricitate. Atunci a fost prima dată când am pus niște becuri să văd cum sunt în serie și în paralel într-un sistem făcut de mine. Mi-a plăcut și am luat toată fizica în avans. Am avut un mentor, un student cu 5 ani mai mare ca mine, care a făcut aceeași facultate și am învățat mult de la el ajutându-l cu treburi pentru el de rutină, pentru mine super interesante pentru că vedeam ce se face în viața de zi cu zi. Apoi am implementat totul pe o casă inteligentă. Am lucrat mult văzând ce fac ceilalți.
Care a fost cel mai greu lucru în dezvoltarea ta?
Cel mai greu a fost să mă gândesc doar la ce am eu de făcut, fără să mă intereseze părerile celor din jur. A fost cineva care m-a ajutat să fac acest pas mental în care să înțeleg că părerea mea despre mine e cea mai importantă, pentru că a celor din jur se schimbă constant. În același timp a fost important să fiu onest cu mine și să nu mă supraevaluez. Pentru asta am mers de fiecare dată într-un mediu internațional în care să văd ce fac alții și ce soluții găsesc.
Ce sfat mi-ați putea da pentru a deveni antreprenor?
Cred că cel mai important e să ai un plan, să știi unde vrei să ajungi și de ce faci lucrul pe care vrei să îl faci. Dacă motivația ta principală e doar financiară cred că e bine să nu începi. E important să ai ceva valori de la care să nu te abați.