Întreabă un Antreprenor – Răzvan Stoian FootballLegends.ro

Întreabă un Antreprenor – Răzvan Stoian FootballLegends.ro

  1. Cum te descrii în câteva cuvinte?

Încă de la începutul carierei am căutat proiecte mari, de anvergura și cred că am și reușit. Am facut parte din echipa care la începutul anilor 2000 implementa brandul Red Bull la nivel de Estul Europei – a fost ca un vis totul și locul unde am învatat meserie adevarată.

Acolo mi-am antrenat rezistența, dorința de a face lucrurile bine și de a construi ceva prin fiecare proiect pe care l-am dus la indeplinire. Am avut noroc să mă implic în proiecte super interesante și să fac uneori ca visele mele sau ale clienților mei să devină realitate!

  1. Spune-ne câteva lucruri despre perioada studenției. Dacă ai putea (având experiența de acum) ai face ceva diferit ?

Perioada studenției a fost pentru generația mea perioada încercărilor. Ne desprinsesem de familii, voiam să demonstrăm ca și noi putem să facem bani, să lansam proiecte și deși plecasem dintr-un cartier marginaș al Bucureștiului nu aveam nici un fel de teamă în a încerca proiecte sau afaceri de cea mai mare anvergură sau complexitate! Ne simțeam ca niste “Vulturi Albi, feriți de rele” (vorba cântecului).

Nu aș schimba nimic din acei ani, cred că atunci și acolo ne-am desăvârșit ca adulți, cu toate lucrurile bune sau greșelile pe care le-am făcut!

  1. De ce antreprenor și nu salariat?

A trebuit să le încerc pe amândouă ca să îmi dau seama ce profil am și unde mă simt mai în elementul meu. Astfel dacă în studenție am încercat antreprenoriatul pentru a “mai face niște bani” (și nu puțini la vremea aceea), ulterior m-am angajat ca să pot învața ce înseamnă să lucrezi într-o organizație, să lucrezi în echipa, să fii responsabil, să livrezi ce ți se cere și să te bucuri când vezi că și efortul tău a dus la împlinirea unui proiect grandios.

Timpul mi-a arătat că mă simt mai bine în zona antreprenoriatului și am rămas în acea zona însa cred că sunt perioade ale vieții când nu e deloc rău să faci parte dintr-un colectiv și să lucrezi în echipă chiar și din poziția de angajat.

  1. Cum ai ales idea de afacere?

Ca toată lumea, la începutul carierei faci ce îți place și cred că de fapt pasiunile tale îți aleg drumul în viața și nu invers. Eu la vremea aceea făcusem parte din comitetul de organizare al Balului Bobocilor al facultății pe care o urmam și reusisem împreună cu colegii un spectacol grandios la Sala Polivalentă așa că, nu a fost usor să mă visez făcând asta în continuare și la mare, la munte sau pe stadion, așa că am continuat să fac ce îmi plăcea și am transformat-o în meserie – Organizator de Evenimente cu predilecție Sportive și mai târziu și Muzicale sau de altă natură.

Ulterior experiența acumulată m-a ajutat să cristalizez și să pun pe hartie idea creării unei colecții dedicate Istoriei Echipei Naționale de Fotbal a României. Am început un proiect similar la clubul de fotbal Steaua București în 2008 și pentru că acolo nu am reușit să îmi duc la sfârșit ideile mi-am transformat pasiunea în job. Am început prin a cauta în toate colțurile lumii articole memorabilla care să aibă legătura cu Istoria Echipe Naționale și cu Istoria echipei Steaua București în ale cărui tribune merg încă din copilarie și am avut șansa să fiu prezent la meciuri de legendă ale fotbalului românesc.

Deci încă odata nu am ales afacerea pentru că părea că o să mă umple de bani și nu am pus pe primul plan obținerea de profit deși în facultate asta am învățat – poate că am rămas un visător care știe că dacă îți faci cu pasiune treaba vin și banii…

  1. Care au fost primii pași în direcția demarării afacerii?

La început nu știam decât că avem niște vise neîmplinite și unul dintre ele era acela de a atinge într-o zi sau măcar să văd cu ochii mei un tricou al idolilor copilariei mele Dobrin, Lăcătuș, Hagi, Stoica, Dukadam, etc!

…eram pe terasă cu prietenii la o bere și pur și simplu m-am întrebat oare aș putea să găsesc vreodată un tricou vechi al vedetei Stelei din anii 80-90, Marius Lăcătuș?

Am dat o simpla căutare pe un site de anunțuri unde am găsit la vanzare “tricoul lui Lăcătuș de la Sevilla”… alb, vintage, adidas, cu 3 dungi roșii pe umeri…

Tricoul în care a marcat primul gol al finalei!!!

Nu am dormit în noaptea aceea…

Am adormit spre dimineața și m-am trezit devreme..

Am sunat cu frică să nu mi se spună că s-a vândut.

Nu am negociat, deși prețul nu era mic.

Ne-am înțeles.

Am stabilit întâlnirea într-o intersecție.

Drumul mi s-a părut o veșnicie.

Imi era teama să nu se răzgândească vânzătorul.

Ne-am întâlnit.

Mi a cerut întâi banii.

Dupa ce i-a numărat am mers spre o mașina alba de unde a scos o punga de pe bancheta din spate pe ușa din stânga.

Mi a dat-o și mi a spus să nu o desfac în văzul tuturor.

A plecat cu mașina în grabă.

Eu am mers spre mașină.

M-am suit.

L-am desfăcut.

Era tricoul alb adidas cu numarul 7 roșu pe spate!!!

Aveam senzația că plutesc de bucurie.

Aveam senzația că toata lumea mă vede și că toți ar vrea acel tricou.

Am condus grăbit spre casă.

Odata ajuns l-am admirat ore întregi și am retrăit finala din 86

Îl auzeam pe Teoharie Coca Cozma pe fundal “Lăcătuș trebuie să înscrie, Lăcătuș va înscrie…”

Nu mai trebuie să spun că ulterior am realizat că nu era tricoul original ci o copie făcută de cineva care m-a înșelat, însă în loc să abandonez visul am continuat căutările în România și peste tot în lumea și acum dețin în colecție peste 1500 de articole “istorice”.

Abia mai târziu, când am realizat câte am strâns și cât de valoroase sunt împreuna m-am gândit cum ar fi să transform totul într-un brand pe care să îl dăruiesc suporterilor de fotbal din Romania!

Si asa a aparut brandul “Football Legends”!

  1. Care au fost riscurile asumate la început?

Ca în orice început învățarea se face pe banii tăi pe care de multe ori te chinui să îi strângi lună de lună și pentru că nu te pricepi vine un escroc și îți vinde un articol care se presupune că ar trebui să fie autentic cu o suma mare de bani și uite cum într-o clipă arunci banii pe fereastră. După ce pățești asta de câteva ori începi să te documentezi mai mult să îți dezvolți propria rețea de unde îți iei informațiile sau să îți construiești o arhivă personală în care nu am investit puțin ca să pot verifica un articol memorabilla înainte de a-l achiziționa și a nu mai arunca banii pe ferestră.

Un articol de colecție este cu atât mai valoros cu cât vine la pachet cu o poveste: unde a fost folosit, de către cine, dacă există fotografii doveditoare sau alte acte în acest sens. Nu mai spun ce se întâmplă când tricoul sau fanionul pe care îl deții are urme de noroi de acum 30-40 de ani sau este exact cel pe care îl vezi într-o filmare veche alb-negru din anii 60-70, valoarea îi crește exact ca la o operă de artă. În acești ani am participat inclusiv la licitații internaționale și am putut să văd și să cresc odată cu aceasta industrie globală care anual ruleaza peste 300 de milioane de euro și este într-o continuă creștere, iar noi cei care am început de mult, fără să vrem am devenit experții care pot să certifice autenticitatea unui articol memorabilla  odata prin experiența detaliilor acumulata dar și prin “furarea” meseriei de curator/evaluator de la cei mai mari experți ai lumii care se ocupă de licitații internaționale în cadrul cărora se vinde o piesă și cu câteva zeci de mii de euro!!!

  1. Ce era diferit după primul an de business?

Este ca în oricare alt business, de la un an la altul apar provocări noi, apar probleme la care nu te-ai așteptat până atunci și pe care trebuie să le rezolvi. În plus, odata cu experiența vine și dorinta de a structura diferit business-ul și să aduci în fața clientilor articole cât mai interesante. Cred ca acest business nu se termină niciodată ci se transformă de la un an la altul și te provoacă în fiecare moment să fii creativ și să vii cu idei noi și atractive.

  1. Care a fost investiția inițială?

Nu a existat o suma fixă, mai ales că în acest caz totul a pornit ca o colecție personală și abia ulterior a devenit o afacere. Dar pentru că nu îmi place să las întrebările fără răspuns voi spune că au fost tricouri pe care am platit  echivalentul unui salariu pe o lună în România sau că pentru alt tricou chiar dacă am platit echivalentul a 5 salarii ulterior am primit o oferta de 10 ori mai mare, așa că asta îți dă încredere că ești pe drumul bun și că nu ai aruncat banii pe fereastră. Colecțiile se vând greu și valoarea articolelor memorabilla este asemanatoarea tablourilor – cu cât sunt mai vechi sau au fost “semnate” de un artist celebru cu atât devin mai valoroase. Spre exemplu, un tricou din anii 70 are o valoare individuală de să spunem 500 de euro, însa dacă tu colecționarul reușești să pui împreună toate cele 5 modele din acea decadă, totul se prezintă ca o serie și în loc să aibă o valoare de 2500 euro, de fapt la o licitație vândute împreună poți obține și 10.000 de euro pentru ele pentru că ești singurul din lume care le are. Provocarea este însă să faci bani dintr-o colecție nu prin vinderea ei ci prin expunerea către publicul interesat pentru că astfel ai capitaliza doar o singură dată iar eu am gandit acest brand să își poată genera finanțarea pentru a crește singur ghidat de experiența pe care am acumulat-o exact ca un organism viu care se face mai mare și mai frumos cu fiecare an care trece peste el.

În plus, toti cei care doresc să facă un cadou deosebit și special unui prieten sau dacă vor să investească în ceva ce acum costă 100 de euro și în 6 luni va costa dublu pot apela la serviciile și experiența mea.

  1. Care consideri că au fost “greșelile de la început de drum” și cum te-au ajutat acestea să ajungi în punctul în care ești astăzi?

Pe langă cele deja menționate mai devreme, aș adauga faptul că la început nu am avut suficienta încredere în ceea ce faceam și tratam totul la nivel de hobby. Astfel dacă puteam să iau un tricou cu 100 de euro și să îl vând cu 200  de euro nu faceam toate eforturile și tot ce ținea de mine ci așteptam să mă ajute providența.

Cred că atunci când ai un proiect tu trebuie să fii cel care să creadă cel mai mult în el și să îi acorde încredere necondiționată pentru că dacă tu nu o faci atunci cine?

  1. Transmite-ne 3 pași/sfaturi pe care le consideri esențiale în demararea unei afaceri.

Răbdare – să faci greșelile de care ai nevoie ca să evoluezi!

Perseverența – că și atunci când greșești să nu iți pierzi speranța și încrederea!

Încredere – pentru că tu trebuie să fii fanul tău numarul 1!

Dacă reușești să pui aceste 3 ingrediente în proiectul tău, nu ai cum să nu reușești!

 

Curiozități studenți UPB:

Nicolae, Anul IV,  Facultatea de Iginierie electrică Anul II

  1. Cum faci profit cu site-ul?

Site-ul va avea în curând și o secțiune dedicată unui magazin virtual unde se vor vinde articole memorabilla – pentru moment folosesc reteaua Ebay pentru a face profit

  1. Ați reușit să deschideți muzeul despre care vorbești ?

Încă nu, dar îmi surade din ce în ce mai mult idea de a face întâi varianta lui virtuală/online și când timpul sau un spațiu mi-o va permite, acestea vor fi expuse și în București – în acest sens am organizat până acum mai multe expoziții de tip meorabilla și nu văd un impediment în a organiza una permanentă. Am acumulat deja multă experiența în acest sens.

Adrian, Facultatea de Antreprenoriat, Ingineria și Managementul Afacerilor:

1. Ce planuri de dezvoltare ai pentru site?

Site-ul a pornit la drum ca un Muzeu virtual însă în curând va veni cu o secțiune dedicată magazinului online și multe alte suprize.

2. Care sunt aspectele la care să fim atenți, când suntem la început de drum în antreprenoriat?

Cum drămuiești banii investiți în promovare. Nu exista afacere care să meargă fără promovare așa că trebuie să vă stabiliți un buget pentru această direcție și să cheltuiți acești bani cu cea mai mare atenție pentru a obține un rezultat cât mai bun raportat la valoarea bugetului.

3. Cum îți faci promovare?

Rețelele sociale sunt cea mai bună soluție a momentului – raportul calitate preț este optim. Trebuie doar să te gândești unde sunt de fapt consumatorii tăi și să ataci fix acea zona. Restul e doar răbdare.