19 apr. Întreabă un antreprenor – Tudor Ciuleanu
RebelDot este un furnizor de solutii software care ofera o gama completa de servicii, de la dezvoltarea de aplicatii web si mobile, consultanta in tehnologie, UX-UI design sau asigurarea calitatii, pana la machine learning si AI. Viziunea noastra este de a transforma tehnologia intr-un avantaj pentru fiecare companie iar clientii nostri sunt organizatii din peste 15 industrii din intreaga lume.
Pe langa CEO & Founder at RebelDot, Tudor mai este si Founder VisidotApp, un serviciu care ajuta business-urile sa transforme registrul fizic intr-unul digital, Co-Founder TheBridge și investitor in startup-uri internationale si romanesti, printre care si Eventmix.
Află mai multe despre Tudor – https://www.linkedin.com/in/tciuleanu/?originalSubdomain=ro
Află mai multe despre RebelDot – https://rebeldot.com/
Întrebări UPBizz:
- Cum te descrii în câteva cuvinte?
- Curios
- Techie
- Adrenaline junkie
- Challenge lover
- Risk taker
- Spune-ne câteva lucruri despre perioada studenției. Dacă ai putea (având experiența de acum) ai face ceva diferit ?
– Mi-au plăcut materiile legate de matematică și tehnologie
– Totdeauna am fost atât de bun cât era necesar pentru a obține ceea ce îmi doream, nu am excelat în privința notelor
– Nu aș schimba mare lucru, aș fi mai atent și aș aprofunda la materii gen marketing, economie, etc… care atunci mi se păreau irelevante 😊
- De ce antreprenor și nu salariat?
- Libertate, adrenalina, higher risks – higher rewards
- Cum ai ales idea de afacere?
Inițial a fost o oportunitate în tech, domeniul în care studiam. Ca urmare aș zice că afacerea m-a ales pe mine și nu eu idea 😊
RebelDot… povestea pe scurt. În 2012, la 4 ani după ce am început să lucrez cu Imprezzio am simțit nevoia unei noi provocări și le-am propus partenerilor mei să începem să facem și outsourcing pentru companii din afara grupului Imprezzio, acesta fiind un business pe care îl făceau cu success multe companii din Cluj.
Majoritatea companiilor de outsourcing din acea vreme practicau un model de team augmentation fără să aibă experiență de full product development.( https://rebeldot.com/ ).
Fiind o companie de produs, aveam deja în echipă toate abilitățile necesare pentru a putea începe dezvoltarea de produse digitale de la stadiul de idee. Am început să căutăm clienți care aveau nevoie de un partener tehnic. Primul nostru client a fost un startup din Londra, la care am ajuns pentru că CTO-ul lor, fost angajat Imprezzio, a făcut o recomandare. Așa a arătat începutul departamentului de servicii din cadrul Imprezzio Global. Compania noastră a crescut, în 2017 ajungând să treacă de 100 de angajați. Citisem în cărți despre dificultățile de a scala un business de la 50 la 100 de angajați și despre multe companii care eșuează în acest proces, iar de data asta am avut ocazia să simt toate provocările pe propria mea piele. Afacerea se complicase, comunicarea devenise ineficientă și apăruseră grupuri cu interese divergente.
La sfârșitul lui 2017 împreună cu partenerii mei am realizat că dezvoltarea ar putea să fie maximizată doar dacă cele două departamente din cadrul Imprezzio Global deveneau două companii separate. Astfel, la mijlocul lui 2018, am cumpărat divizia de servicii Imprezzio Global care a devenit RebelDot. Datorită acestui nou început, RebelDot este o companie tânără, cu experiență multă.
- Care au fost riscurile asumate la început?
Initial esti “all in”. Știi unde vrei să te îndrepți dar nu știi sigur cum ajungi acolo. Ca urmare inițial riscul nostru cel mai mare era în zona de vânzări și sustenabilitate financiară.
- Ai avut un mentor cu rol definitoriu în ceea ce faci astăzi?
Nu. Am citit, am experimentat, mi-am crescut rețeaua și am analizat ce au făcut și fac alte persoane de business.
- Ce era diferit după primul an de business?
Complexitatea crește în continuu. Ai impresia că mâine, după următorul milestone, lucrurile devin mai simple dar pe măsură ce business-ul evoluează complexitatea crește și provocarea devine mai interesantă.
- Care a fost investiția inițială?
În 2008, în Imprezzio nu am investit fiind cooptat ca manager local și partener de către compania Americană.
În 2018, RebelDot a început cu o investiție financiară de aprox 250.000 EUR și cu o investiție semificativă de timp.
- Ce înseamnă un eșec în afaceri?
Eu văd orice eșec ca baza unui nou început. Orice eșec ar trebui tratat ca o lecție care va fi evitată în viitor. Businessul e o serie lungă de decizii dintre care inevitabil unele se vor dovedi a fi greșite.
- Transmite-ne 3 pași/sfaturi pe care le consideri esențiale în demararea unei afaceri.
- Validarea ideii
- Asigurarea surselor de finanțare
- Atragerea echipei potrivite
Curiozități studenți UPB:
- Mihai – Ingineria Aerospațiala – Anul II Master
Cum scalezi un business?
Depinde mult de tipul de business. În cazul meu, fiind o companie de servicii software creșterea cifrei de afaceri e proporțională cu creșterea echipei, ca urmare scalare înseamnă creșterea vânzărilor și recrutare.
Creșterea vânzărilor depinde mult de marketing și de renumele create prin munca prestată. Munca de calitate care duce la recomandări e vitală.
Ritmul de creșterea echipei este condiționat de disponibilitatea resurselor în piață și de renumele companiei pe piața de muncă. Ca urmare, este vitală o cultură organizațională bună. Cultura fiind pusă în pericol de creșterea rapidă.
De la un moment dat scalarea prin creșterea vânzărilor și angajări ar putea deveni insuficientă, moment în care poți să începi să te uiți la fuziuni și achiziții.
- Cosmin – Automatică și calculatoare – Anul IV
Sunt cunoscător de nivel mediu în ce privește Photoshop și Illustrator și aș vrea să învăț UI/UX design.
Dacă știi, îmi poți recomanda niște cursuri/ programe pe care le pot urma în acest sens? De preferat fizic în RO, dar e ok și online. Mulțumesc.
Ideal ar fi să reușești să te alături unei companii pentru un internship în domeniu. Pentru a fi selectat la internship ar trebui să se vadă că îți dorești să crești în acest domeniu, că ai talent dar și că ai ceva cunoștințe anterioare care pot fi dobândite prin cursuri. Sunt câteva cărți cunoscute în industrie drept biblii ale Product Design-ului,cărți menite să îți dezvolte o perspectivă de ansambulu și un mod de gândire axat pe problem solving. Ai putea începe cu ele. The design of everyday things si Hooked – How to build Habit-Forming Product. Also, recent am scos al doilea episod al podcastului Rebels Deconstructed, unde Tom, Head of Product design @RebelDot discută împreună cu Andreea provocări ale rolului, ale industrii, best practices și tips-uri pentru cei ce vor să dezvolte o carieră de designer in tech.