Întreabă un antreprenor – Claudiu Dumitraș

Întreabă un antreprenor – Claudiu Dumitraș

Claudiu a avut un vis, o idee de afacere prin care să (re)trezească pasiunea pentru frumos, minimal și autentic în rândul consumatorilor români. Visul a devenit realitate și se numește Smallet – brandul românesc care oferă portofele și accesorii handmade, personalizate. Află totul despre povestea Smallet de la Claudiu, care s-a alăturat inițiativei „Întreabă un antreprenor”.

1. Cum te descrii în câteva cuvinte?

Sunt o persoană cu spirit antreprenorial cam în toate capitolele vieții. Sunt foarte activ, orientat pe soluții, pentru mine nu prea există “nu se poate”, există doar căi mai scurte sau mai lungi pentru a atinge obiectivul dorit. Sunt foarte sociabil și-mi place să cunosc și să consolidez relații cu oameni cât mai diferiți de mine, cu viziuni diferite. Mi se pare cea mai bună cale de a crește, de a te dezvolta pe toate planurile.

2. Spune-ne câteva lucruri despre perioada studenției. Dacă ai putea (având experiența de acum) ai face ceva diferit ?

Nu am fost un student model în sensul că m-am concentrat mult pe materiile care-mi făceau plăcere și mai puțin pe celelalte. Recunosc că și acum am aceeași abordare. Când găsesc o activitate care îmi face plăcere, mă afund cu totul în ea și le las pe plan secund pe restul.

Dacă aș da timpul înapoi, mi-ar plăcea să mă expun la tot ce înseamnă educație financiară, dar ancorat la realitate, să-mi deschid chiar de pe băncile facultății un business cu acte în regulă și să fac și mai mult networking.

3. De ce antreprenor și nu salariat?

Timp de aproape 4 ani am avut ambele roluri, dar din mai 2019 am ales să mă dedic cu totul business-ului meu. Calitatea de antreprenor e oricum mult mai potrivită pe structura mea.

Am ales să fiu antreprenor pentru că îmi place să am control pe ce fac, să-mi gestionez singur resursele, să aleg cu cine lucrez și cu cine nu. Chiar dacă munca de antreprenor este mult mai solicitantă, cu rezultate adeseori imprevizibile (cel puțin la început de drum), îmi aduce o satisfacție mult mai mare și-mi dă posibilitatea sa mă dezvolt într-un timp mai scurt.

4. Cum ai ales idea de afacere?

Cînd am creat primul portofel nu-mi doream neapărat să încep o afacere. La momentul respectiv urmăream doar să-mi satisfac o nevoie personală. Îmi doream un portofel slim în care să încapă doar carduri și ceva cash; nu mai voiam să-mi burdușesc buzunarele de la pantaloni cu lucruri inutile.

După ce m-am documentat puțin și mi-am cumpărat cele necesare, am testat până am ajuns la un model care-mi plăcea. Se pare că și celor din jurul meu le-a plăcut pentru ca am început să primesc comenzi pe care le făceam cu mare drag. Era o activitate foarte relaxantă pentru mine, după birou. Brandul a crescut organic în timp și a evoluat de la un simplu hobby la un business în adevăratul sens al cuvantului.

5. Care au fost primii pași în direcția demarării afacerii?

Am considerat că hobby-ul meu are cu adevărat potențial când am primit prima comanda de 100 de portofele. Atunci am decis să duc totul la alt nivel și am accesat fonduri pentru a-mi deschide atelierul. Am primit fonduri nerambursabile prin Start-up Nation în 2017, am completat suma și cu capital propriu și mi-am deschis și echipat atelierul cu tot felul de mașinării care îmi permit să scalez business-ul și să onorez comenzi de sute, chiar mii de produse.

6. Care au fost riscurile asumate la început?

Sigur, au existat riscuri de ordin financiar când am deschis atelierul, dar pentru că nu am pornit la drum cu credite nu m-am concentrat pe acest aspect. Am fost destul de relaxat, mai ales în contextul în care brandul avea deja o bază de clienți, awareness.

7. Ce era diferit după primul an de business?

S-au schimbat multe lucruri în bine după ce am deschis atelierul. În primul rând am diversificat portofoliul de produse, disponibile în magazinul nostru online www.smallet.ro. Pe lângă portofelul slim am adăugat o serie de alte produse din piele, însă am păstrat design-ul minimalist: agende, brățări, brelocuri, curele, diverse alte tipuri de portofele mici și mari și nu numai.

Am continuat să personalizăm produsele noastre prin embosare / timbru sec, dar am adăugat și opțiunea de personalizare cu broderie.

După primul an ne-am extins în off-line, dar și online, prin parteneriate cu magazine de suveniruri și cadouri, fizice și virtuale. De asemenea, am atras comenzi din zona corporate.

8. Care a fost investiția inițială?

Am investit cumulat 15.000 euro din fonduri proprii și 40.000 euro fonduri nerambursabile și foarte mult timp.

9. Care consideri că au fost “greșelile de la început de drum” și cum te-au ajutat acestea să ajungi în punctul în care ești astăzi?

Am avut ceva provocări din faptul că mi-am pus încrederea în anumite persoane care nu ar fi meritat. Pe de altă parte, am cunoscut oameni cu adevărat deosebiți care m-au propulsat. Așa că e un echilibru aici.

10. Transmite-ne 3 pași/sfaturi pe care le consideri  esențiale în demararea unei afaceri.
  1.  Setează-ți un obiectiv foarte clar și vizualizează-l. Dacă-ți aloci toată energia în acea direcție, cu siguranță îl vei și atinge
  2. Să nu-ți fie teama de eșec, pentru ca asta te poate ține pe loc. Îndrăznește și vei vedea că vei găsi cele mai bune soluții, chiar dacă lucrurile nu ies cum credeai că ar trebui să iasă
  3. Fii omniprezent și socializează. Testează-ți ideea cu oameni diferiți de tine. Vei vedea cât de mult te pot ajuta insight-urile lor.

Curiozități studenți UPB:

  1.  George, Anul II,  Facultatea de Transporturi, Autovehicule Rutiere

Ce anume te-a determinat să devii antreprenor și cum ai reușit să ai succes ?

Munca în calitate de angajat cu siguranță m-a ajutat. Am dobândit o serie de skill-uri care îmi sunt foarte utile și am construit relații de durată. Însă am ales să merg pe calea antreprenorială pentru că mă reprezintă mai mult. Vreau sa fiu cel care ia deciziile importante, cu responsabilitatea aferentă. Am ajuns în punctul în care sunt acum prin multă muncă, fiind mereu deschis la noi oportunități.

 

  1. Ramona, Anul I, Facultatea de Antreprenoriat, Ingineria și Managementul Afacerilor:

Care a fost cel mai greu lucru în dezvoltarea acestui proiect?

Un aspect la care încă lucrez și anume găsirea oamenilor potriviți. Mi-am dat seama cât de greu se găsesc oameni dornici de muncă, deschiși să învețe și implicați pe ceea ce fac. Este și motivul pentru care am fost nevoit de-a lungul timpului să învăț singur și social media, SEO, vânzări, financiar, legal, pe lângă partea de design și producție.