08 dec. GALA ANTREPRENORULUI UPB – INTERVIU SIMONA LĂPUȘAN – CO – FOUNDER ZITEC
Despre Simona – https://www.linkedin.com/in/reset/
Despre Zitec – https://zitec.com/ro/
Consideri că formarea ta în UPB a contribuit la dezvoltarea ta ca antreprenor?
În Automatică i-am avut colegi pe co-fondatorii Zitec, acolo ne-am cunoscut, am făcut echipă pentru mai multe proiecte și așa am descoperit că lucrăm bine împreună. Cred că a fost o chestiune de noroc și de context potrivit, dar în același timp cred că facultatea ne-a ajutat să ne construim un stil de comunicare comun.
Pentru mine ca antreprenor, ar fi fost util să primesc în facultate mai multe informații practice despre ce înseamnă să construiești o afacere. Din păcate în acea perioada (1997-2002), termenul „antreprenoriat” nu era cunoscut în Romania și nu existau programe de dezvoltare, de investiții etc. Așa că am învățat „the hard way”.
Cum ai descrie perioada ta de studenție? Care sunt cele mai importante 3 lucruri, învățate în acea perioadă, pe care le aplici și astăzi?
Îmi aduc aminte de primul an – având un orar de la 8 dimineața la 8 seara cu câteva „ferestre”, nu mai apucam să fac nimic altceva. Dar acele intervale libere au fost o ocazie să ne cunoaștem, să ne jucăm, să experimentăm. Per ansamblu, primii ani au fost grei, dar și foarte frumoși. La începutul anului IV am început lucrul part-time ca web developer și îmi aduc aminte că în general aveam suportul profesorilor pentru a face asta. Dar erau și cursuri care necesitau prezența fizică, așa că ajunsesem să știu foarte bine drumul de la Automatică la Piața Victoriei și invers.
Dacă ar fi să aleg 3 lucruri învățate în timpul facultății care cred ca au impact și astăzi, aș spune:
- orientarea către automatizare și eficiență (îmi aduc aminte cu drag de primul automat planificat de mine, un automat de sortat mere 🙂 );
- capacitatea de a sintetiza și de a vedea esența;
- important nu este să știi tot, ci să știi unde să cauți.
De unde a pornit afacerea pe care o coordonezi în prezent?
Am pornit Zitec din nevoia de a avea un impact mai mare. Deși nu puteam formula la acea vreme, dorința noastră încă de la început a fost să ajutăm oamenii și companiile să-și îndeplinească potențialul maxim cu ajutorul tehnologiei. Astfel că în prezent, dupa mai bine de 17 ani de cand am pornit pe acest drum, sunt mandră că avem o echipă de aproape 200 de specialiști în dezvoltare software, testare, web design, aplicații de mobil, blockchain, management de proiect, customer support, marketing digital, vânzări și dezvoltare organizațională. Împreună construim proiecte de transformare digitală pentru clienți din peste 20 de țări și am livrat până acum peste 650 de soluții pentru industrii precum logistică, retail, fintech, educație, horeca, health, tehnologie, turism, dar și pentru start-up-uri si ONG-uri.
Dintre ingredientele succesului tău ca antreprenor, cât reprezintă pasiunea și cât efortul?
E nevoie de pasiune ca să poți susține efortul constant, zi de zi. E important să ai reziliență și hotărâre în primul rând, dar acestea nu vor fi de ajutor pe termen lung fără să ai pasiune pentru ceea ce faci.
Deci pasiunea e combustibilul care alimentează efortul 🙂
Aș vrea să subliniez că un alt ingredient important este încrederea în sine, să îți poti obține motivația intrinsec. Pentru că în acest rol de multe ori feedback-ul este greu de obținut, și e important ca tu să crezi în tine în primul rand, să știi că poți face ce îți propui.
În mediul de afaceri românesc, ce consideri că are o importanța primordială: cunoașterea produsului sau cunoașterea pieței? Cât de mult te concentrezi pe dezvoltare și cât pe client?
Dacă vorbim despre servicii, cel mai important este să înțelegi nevoia clientului și să-i oferi o soluție adecvată nevoilor lui curente și planurilor de dezvoltare, care să-i aducă cel mai puternic impact în cel mai scurt timp. Doar așa poți construi relații de lungă durată, bazate pe încredere, care vor duce la dezvoltarea companiei.
Atunci când vrei să construiești un produs, e important să înțelegi în primul rând ce nevoie rezolvi, să cunoști bine piața și să știi cui te adresezi. Când ai decis să începi produsul, modul de lucru ideal este să iterezi rapid și să-ți validezi presupunerile prin lansarea rapidă a funcționalităților și colectarea de feedback de la utilizatori reali.
Cum arată, în linii mari, ziua de lucru obișnuită? Dar weekendul?
Depinde de ziua din săptămână, dar în medie, încerc să am un echilibru între strategie, operațional, research și documentare, coaching și mentorat pentru echipă. Lucrul de acasă vine cu provocări suplimentare în a limita timpul de muncă și a-mi lăsa timp și pentru sport, citit, gătit, activități cu copiii.
O zi obișnuită începe în mod ideal cu sport, mic dejun și cafea, o privire rapidă pe știri și social media, apoi continuă cu întâlniri și activități diverse. Pe scurt, implicarea mea e în mai multe arii din Zitec, cu scop final de a avea procese eficiente, colegi fericiți și clienți fericiți. În același timp, mă ocup de produsul nostru, Mirro.io, ce ajută companiile să-și construiască echipe puternice și implicate, prin încurajarea unei culturi bazata pe recunoaștere, feedback continuu, transparență și orientare către rezultate.
Înainte de pandemie, de obicei weekend-urile erau ocazii de călătorii, evenimente, întâlniri cu prietenii. Acum însă, în weekend citesc, petrec timp cu copiii, mai fac câte ceva prin casă :), încerc să ies în natură de cate ori e posibil.
În ce masură sunt corelate cunoștințele obținute în școală cu viața reală? Cât de important este pentru tine să continui să te perfecționezi?
Atunci când am pornit Zitec, nimic din ce învațasem în școală nu mă pregătise pentru ce însemna să organizezi un business. Nu aveam cunoștințe de finanțe, nu înțelegeam de ce deși nu aveam bani în cont, trebuia totuși să plătim impozit pe profit. Le-am învățat pe toate din nevoie, chiar îmi place să zic că Zitec a fost și este în continuare MBA-ul meu.
Pentru mine este important să mă îmbunătățesc continuu, aș zice că e chiar un stil de viață. Acest mindset de autodezvoltare se reflectă în tot ceea ce fac, inclusiv în cum am construit compania Zitec.
De când ești antreprenor, ai considerat necesar să înveți sau să urmezi cursuri în domenii conexe?
Deși am învățat de multe ori făcând, am ales să fac mai multe cursuri, pe diverse zone – time management, leadership, eficientizare procese, motivatori, comunicare. Pe lângă cursuri, citesc cărți care mă ajută să mă cunosc mai bine, să-mi îmbunătățesc abilitățile de comunicare și să-i înțeleg mai bine pe ceilalți.
Pentru tine, în ce se măsoară succesul?
Succesul, pentru mine, înseamnă să fiu mulțumită cu ceea ce sunt și ceea ce fac, să fiu loială principiilor și valorilor mele, să simt că am impact și sa am relații semnificative cu ceilalți.
Condiția esențială a antreprenorului este capacitatea de a se supune riscurilor. Care crezi că sunt în momentul de față cele mai importante riscuri cu privire la demararea unui proiect de business în România?
Pe lângă mediul fiscal instabil și cu predictibilitate scăzută specific României, adaug alte riscuri care sunt valabile indiferent de unde alegi să-ți pornești un business: dificultatea de a atrage o echipă puternică și implicată, precum și competiția pe piața muncii.
Noi la Zitec punem oamenii pe primul loc, atât echipa clientului și comunitatea, dar mai ales colegii din echipă. Astfel că pe tot procesul de recrutare ne uităm nu doar la zona de tech skills, dar și la abilitățile viitorilor colegi de a comunica, de a lucra în echipă, de a rezolva probleme ori de a lua decizii, cât de flexibili sunt în lucrul cu ceilalți, dar și ce abilități de negociere sau de rezolvare de conflict au. Ulterior, pe lângă cursurile de dezvoltare pentru zona tehnică, investim în mod constant în programe de mentorat, coaching și cursuri pentru dezvoltarea abilităților sociale, de care beneficiază toți colegii din echipa Zitec, în funcție de nevoile fiecăruia.