Întreabă un Antreprenor – ANDREI MUSCALU – CO-FONDATOR – SUNMARKET.IO

Întreabă un Antreprenor – ANDREI MUSCALU – CO-FONDATOR – SUNMARKET.IO

Întrebări UPBizz:

  1. Cum te descrii în câteva cuvinte?

    Ambițios, Creativ, Curajos.

  2. Spune-ne câteva lucruri despre perioada studenției. Dacă ai putea (având experiența de acum), ai face ceva diferit?

    Am fost un student căruia nu i-a plăcut sistemul rigid. Nu mi-am găsit motivația să performez la materiile universitare și nu am avut nici disciplina necesară. Eram pasionat de concepte precum antreprenoriat și business, dar era mai mult o stare mentală. Mă loveam de sindromul impostorului când încercam să pornesc eu un business sau să aplic ceea ce citeam în cărți.>/p>

    Da, aș face totul diferit. Dacă aș vedea facultatea cu ochii pe care îi am acum, aș vedea-o ca pe un centru de networking cu alți studenți pasionați și motivați, o oportunitate. Nu mi-aș mai compara performanțele academice cu cele ale colegilor sau cu așteptările profesorilor. Aș realiza că facultatea este doar un capitol din „serialul” vieții unui om, iar fiecare își trăiește și simte propria perspectivă asupra acestor episoade. De asemenea, nu aș mai compara episodul 2-3 din primul sezon al vieții mele cu episoadele din sezonul 7 al altui antreprenor.

    M-aș angaja cât de devreme aș putea și aș lucra pentru un lider care mă inspiră. Nu aș fi tranzacțional în task-urile pe care le am și aș dori să fac cât mai multe lucruri din cât mai multe departamente. Aș fi ca un burete care absoarbe informație. Aș căuta un mentor cu care rezonez.

  3. De ce antreprenor și nu salariat?

    Pentru că se aliniază mult mai bine cu valorile mele: Libertate, Impact, Performanță.

    Mi-ar plăcea să fiu și salariat într-un mediu care se aliniază cu valorile mele, care îmi oferă o misiune în care să cred și care este condus de un lider cu care rezonez.

  4. Cum ai ales ideea de afacere?

    Mi-am dorit să fac performanță și să am impact. Piața energiei regenerabile este suficient de competitivă și atractivă, iar în același timp îți oferă oportunitatea de a reduce emisiile de CO₂ și de a ajuta oamenii să economisească.

    Sistemele fotovoltaice instalate de Sunmarket reduc emisiile de CO₂ cât o fac 1000 de hectare de pădure și îi ajută pe clienții noștri să economisească, însumat, peste 1 milion de dolari pe an.

  5. Care au fost riscurile asumate la început?

    “Asumate” fiind un cuvânt mare. Prima dată când am început, nu știam toate riscurile la care se supune un antreprenor, dar, cumva, orice ar fi apărut părea mai puțin periculos decât să nu îți asumi niciun risc.

    Nu am investit sume mari la început, deci cel mai mare risc a fost timpul pe care l-am investit. Dar chiar dacă business-ul nu ar fi funcționat și l-am considera un eșec, tot aș fi învățat o mulțime de lucruri valoroase pe care nu le poți învăța altfel și aș fi avut parte de o super-aventură alături de niște oameni extraordinari.

  6. Ai avut un mentor cu rol definitoriu în ceea ce faci astăzi?

    Da, și consider că mentorii au un rol definitoriu în modelarea oricărui om, mai ales la vârsta la care își alege reperele. De la „mentori” mai îndepărtați, cum ar fi conturile de Instagram pe care le urmărești sau cărțile pe care le citești, până la mentori autentici care te inspiră în viața de zi cu zi și îți dau încredere în tine.

  7. Ce era diferit după primul an de business?

    Dispar multe iluzii și îți dai seama că lucrurile sunt mult mai grele decât sunt prezentate în cărți și pe Instagram. Devii mai rezilient după serii de „cad-mă ridic, cad-mă ridic”.

  8. Care a fost investiția inițială?

    Pentru Sunmarket, am fost norocoși și am accesat un grant de 40.000 EUR. Înainte de asta, am mai pornit business-uri cu capital aproape de 0. La început, sunt șanse mari ca un business să eșueze, iar motivul principal nu sunt banii, ci expertiza antreprenorului aflat la început de drum. Dar este un lucru asumat – o aventură din care înveți foarte multe.

  9. Ce înseamnă un eșec în afaceri?

    O lecție. Un pas mai aproape de un succes răsunător. O oportunitate de a deveni mai rezilient și de a-ți întări caracterul.

  10. Transmite-ne 3 pași/sfaturi pe care le consideri esențiale în demararea unei afaceri.

    – Alege bine partenerii de business alături de care vrei să intri în această aventură.

    – Ia decizii rapide, greșește, adaptează-te, nu sta pe loc.

    – Alege un business care te încarcă și care, chiar și în ipoteza unui eșec pe hârtie, tot ar fi un câștig care te formează pentru un viitor succes.

CURIOZITĂȚI DIN PARTEA STUDENȚILOR:

 

  • Dacă ar fi să începi din nou, care ar fi primele 3 lucruri pe care le-ai face diferit?

Aș lucra alături de cineva cu experiență cât mai repede posibil. Fie investitor, fie mentor, fie consultant. Acesta este singurul lucru pe care l-aș face diferit dacă aș putea da timpul înapoi.

 

  • Cum ai reușit să îți construiești o echipă eficientă și motivată într-un domeniu atât de specializat?

Am ales parteneri de business pe care îi cunoșteam și știam că sunt oameni de caracter, ceea ce ne-a oferit predictibilitate. Am adus alături de noi tineri din Generația Z, care au căpătat autonomie și, distrându-se, au dezvoltat soluții eficiente și performante.

 

  • Cum vezi impactul noilor tehnologii (AI, IoT, baterii de nouă generație) asupra viitorului energiei regenerabile?

O mare oportunitate pentru noii antreprenori care vor intra pe piață. Piața energiei nu este foarte aglomerată în zona de startup-uri, mai ales în România. Tinerii sunt de obicei înclinați spre piețe mai „juicy”. Aspectul negativ este că adoptarea noilor tehnologii se face mai greu, necesită mai multe teste și este o piață foarte reglementată.

 

  • Care a fost cea mai mare provocare tehnică sau operațională pe care ai întâmpinat-o în acest domeniu și cum ai depășit-o?

Cele mai mari provocări au fost legate de oameni. Restul provocărilor sunt rezolvate tot de oameni. Pentru relaționarea umană, m-au ajutat ședințele de coaching, ascultarea activă și câteva cărți interesante pe care le recomand.