12 dec. ÎNTREABĂ UN ANTREPRENOR – Loredana Hatingher – Fondatoare BabyGift
Întrebări UPBizz:
- Cum te descrii în câteva cuvinte ?
Lucrez în marketing şi publicitate de peste 10 ani, dar prima mea meserie a fost de profesor pentru învăţământul primar şi preşcolar.
Interacţiunea cu cei mici m-a învăţat să fiu răbdătoare, blândă, dar fermă şi hotărâtă. Publicitatea mi-a arătat că nu există bariere pentru o comunicare eficientă şi puternică. Astfel, cele două domenii m-au format profesional, dar mai ales personal.
Iubirea pentru copii şi pasiunea pentru comunicare reprezintă baza pentru orice fac.
- Spune-ne câteva lucruri despre perioada studenției. Dacă ai putea (având experiența de acum) ai face ceva diferit ?
Studenţia a fost o etapă în care am strâns multe amintiri frumoase la care mă întorc şi astăzi cu drag. Eu am terminat Facultatea de Comunicare şi Relaţii Publice, apoi am urmat un master în Consultanţă şi Expertiză în Publicitate, ambele la Universitatea din Bucureşti.
Pentru mine, anii studenţiei au fost un mix între a învăţa cât mai mult de la profesorii care mă inspirau, a lega prietenii şi a profita de fiecare oportunitate de a practica, încă de atunci, meseria pentru care mă pregăteam. Distracţia a fost inclusă în fiecare etapă, nu mai trebuie să subliniez.
Singurul regret este că am refuzat o bursă Erasmus care cred că mi-ar fi deschis mai devreme apetitul spre antreprenoriat, călătorit şi decizii curajoase.
- De ce antreprenor și nu salariat?
Eu am început ca salariat: am învăţaţ mult de la oameni cu experienţă, mi-am interiorizat procedurile, procesele şi rigorile unei corporaţii, mi-am făcut prieteni şi contacte, apoi am profitat de perioada de 2 ani a concediului de maternitate şi am deschis www.babygift.ro. Pot spune că mi-am luat timp, am calculat cu grijă momentul în care să îmi mut focusul. Problema este, cel mai adesea, că postura de salariat îti oferă un confort, o serie de ataşamente şi oportunităţi la care îți este foarte greu să renunţi odată cu trecerea timpului, mai ales dacă apar în viaţa ta şi tot felul de obligații. Dar, de cele mai multe ori, confortul limitează excelenţa, ataşamentele încetinesc evoluţia, iar oportunitățile unei afaceri proprii sunt mereu mai mari.
- Cum ai ales idea de afacere?
Am decis să lansez Babygift.ro atunci când, însărcinată fiind, am început să caut pe internet hăinuțe pentru micuța pe care o așteptam şi nu eram deloc încântată de mixul între calitatea produselor şi experienţa cu brandul. Deci, povestea brandului Baby Gift este strâns legată de povestea familiei noastre.
Au urmat multe luni de căutări continue, nenumărate idei şi întrebări, de griji şi încercări, de decizii care azi stau la baza conceptului de gift pe care l-am creat.
- Care au fost riscurile asumate la început?
Riscul este ca ideea în care tu crezi, în care investeşti timp, energie şi bani, să nu fie bine comunicată către publicul ţintă sau să nu fie aproape de nevoile lui şi astfel să nu livreze.
- Ai avut un mentor cu rol definitoriu în ceea ce faci astăzi?
Am avut mulţi oameni care m-au susţinut, au crezut în mine şi mi-au oferit suportul necesar în fiecare etapă a vieţii mele.
- Ce era diferit după primul an de business?
După primul an de business îti cunoşti mai bine publicul, înţelegi mai bine piaţa în care activezi şi ai mai mult curaj în a lua decizii. Dar ai din ce în ce mai multe idei şi mai putin timp, deci este nevoie de analiză, gândire lucidă şi de un pic de zvâc.
- Care a fost investiția inițială?
Investiţia iniţială depinde de tipul de business pe care îl alegi, de pregătirea ta profesională şi tipul de servicii pe care le prestezi tu pentru tine fără costuri, dar şi de gradul de scalare al afacerii.
In cazul nostru, am avut nevoie de o investiţie de 30.000 euro, plus toată expertiza noastră în business şi comunicare.
- Ce îseamnă un eșec în afaceri?
Orice eşec este un pas înainte, o oportunitate de a face mai bine, diferit, de a învăţa şi de a o lua de la început.
- Transmite-ne 3 pași/sfaturi pe care le consideri esențiale în demararea unei afaceri.
Cel mai important pas este cercetarea de piaţă. Trebuie să îți dai timp pentru a identifica o idee care face diferenţa în piaţă, care satisface o nevoie a publicului sau expune un produs existent într-o manieră inedită şi utilă pentru target.
Apoi este nevoie de o strategie de business şi de una de comunicare. Chiar şi la un nivel rudimentar. Degeaba ai un produs bun, dacă nu ai un plan pe termen lung pentru el şi nu este comunicat eficent către public.
În tot acest timp ascultă feedbackul audienţei, al oamenilor care se pricep, apoi analizează şi implementează rapid ceea ce aduce un impact pozitiv asupra afacerii tale.
Curiozități studenți UPB:
- Cum definești succesul?
Succesul este măsurat şi definit diferit pentru fiecare, dar dacă vorbim strict de o afacere, el reprezintă primirea de recunoştinţă (emoţională şi financiară) pentru un job pe care îl practici cu pasiune.
- Cum obții finanțările de care ai nevoie la început de drum ?
Cel mai safe este să începi cu fonduri proprii (din ce strângi tu, de la familie, prieteni) sau să beneficiezi de suportul unui partener angel. Există mereu şi opţiunea unui împrumut bancar, dar asta pune adesea mai multă presiune asupra succesului afacerii şi profitului. Important este să începi cumva, de undeva, nu să amâni până ai mult sau destul.
- Când ai lansat Babygift, ai efectuat o cercetare de piață privind ofertele existente ale concurenței ? Ce anume aduce nou, brandul tău ?
După ce am avut ideea de afacere am petrecut peste 1 an în analizei pieţei naţionale şi internaţionale. Am identificat cine este concurenţa, ce oferă, ce nu oferă şi care este raportul calitate-preţ. Astfel am lansat un pachet premium cu produse pentru bebeluşi care se adresează apropiaţilor ce vor să facă un cadou proaspeţilor părinţi, un produs util, din materiale certificate, ce oferă o experienţa de unboxing inedită.
- E important să pleci la drum cu un partener de business în actualul context economic sau e mai bine să creștem singuri afacerea ?
Pentru mine, orice acțiune creativă, de business sau distractivă este mai plăcută şi mai uşoară când ai un partener alături. Dar decizia ţine de multe aspecte şi, mai ales, de personalitatea fiecăruia.
- La ce interval recomanzi să facem un update la planul de afaceri inițial ?
Pentru o afacere la început de drum, eu recomand o analiză la 3 luni. Asta nu înseamnă neapărat o schimbare, analiza poate doar să confime că ce faci este bine şi trebuie să continui sau că trebuie implementate modificări imediat.