24 apr. Întreabă un Antreprenor – Nicuța Enache – owner al brandului Ciao Niki
Iar una dintre cele mai importante lecții a fost aceea de a învăța să mă ridic și s-o iau de la capăt. Cu curaj, cu încredere și cu credință!
Asta mi-a fost cea mai bună lecție!
Toată lumea se întreabă și mă întreabă ce este succesul!
După mine, o calitate importantă a succesului este atitudinea de a ști să treci peste eșecuri!
Atunci când pierzi în afaceri sau, pur și simplu, ai o zi/săptămână proastă, atitudinea cu care reușești să depășești aceste momente, te diferențiază de persoanele care nu au succes.”
Mai multe detalii despre Nicuța Enache: www.linkedin.com/in/nicuța-enache-819733a4/
Întrebări UPBizz:
- Cum te descrii în câteva cuvinte?
Sunt un om modest, sincer, foarte muncitor și perseverent. Cred cu tărie în mine și în visul meu. Și îmi doresc ca, pe acolo pe unde trec, să las întotdeauna un zâmbet în urma mea.
- Spune-ne câteva lucruri despre perioada studenției. Dacă ai putea, având experiența de acum, ai face ceva diferit?
Eu am început să fiu antreprenor înainte de a fi studentă. Așadar, a fost o perioadă în viața mea, în care am făcut întâi practică, mai înainte de a învăța teoria. Ceea ce mi-a prins foarte bine! Îmi amintesc că, în anul 2019, atunci când deschideam deja al doilea Restaurant Ciao Niki, dădeam și examenul de licență, la Facultatea de Management turistic și comercial Dimitrie Cantemir. Nu cred că, dacă aș putea da timpul înapoi, aș face ceva diferit, pentru că eu am învățat pe pielea mea ce înseamnă să iei decizii bune sau nu, și mi le-am asumat pe toate, în egală măsură.
3.De ce antreprenor și nu salariat?
Până să fiu antreprenor, am fost 15 ani de zile salariat. Momentul de cotitură în viața mea a fost acela când, patronii din Italia, mi-au propus să preiau un business foarte mare. Și atunci mi-am spus că, dacă patronul are atâta încredere în mine, încât să-mi lase toată afacerea lui pe mână, atunci trebuie să am și eu încredere în mine și să încep să lucrez pentru mine și nu pentru alții. Acela a fost momentul în care am simțit că vreau să mă întorc în țară și să am propriul meu restaurant.
4.Cum ai ales ideea de afacere?
Eu sunt o fire foarte sociabilă: îmi place foarte mult să fiu în mijlocul oamenilor, să călătoresc, să mănânc mâncare bună, dar să și gătesc, cu bucurie. De aici a venit și ideea aceasta de business, mai ales că aceeași muncă am făcut-o 12 ani și în Italia. Am găsit această oportunitate și în România și m-a bucurat foarte mult faptul că am deschis businessul meu, la mine acasă. Era important că puteam trăi altfel, printre prieteni, puteam mânca altfel și, ușor ușor, puteam schimba mentalitatea celor care îmi spuneau că ”acasă nu se poate să reușești”.
5.Care au fost riscurile asumate la început?
Am riscat tot: mi-am lăsat jobul din străinătate, mi-am lăsat prietenii, m-am întors în țară și am investit în afacere puținii bănuți pe care-i strânsesem, plus creditele luate de la bancă, din Italia, cu riscul de a nu merge afacerea.
6.Ai avut un mentor cu rol definitoriu în ceea ce faci astăzi?
Mentori mi-au fost părinții mei care, în afară de educația foarte bună pe care mi-au dat-o, altceva nu au putut să-mi ofere. Dar îmi spuneau în fiecare zi:”Învață, învață, că asta este singura ta cale de reușită!”
7.Ce era diferit după primul an de business?
În primul rând, cea mai mare schimbare a fost să deschid un business în România, unde m-am lovit de o altă legislație, pe care n-o cunoșteam, altă mentalitate și unde a trebuit s-o iau de la zero încă o dată. Eu, însă, mi-am acordat din capul locului un an de zile ca să reușesc. Dacă nu se întâmpla asta, urma să mă întorc în Italia, să mă reangajez și să-mi plătesc ratele la bancă.
8.Care a fost investiția inițială?
Investiția mea de început a fost de 50.000 euro.
9.Ce înseamnă un eșec în afaceri?
Pentru mine, un eșec înseamnă un câștig, o experiență în plus, înseamnă o lecție de viață pe care o trăiești direct pe pielea ta. Cred că cel mai important este ca tu să înveți ceva din lecția pe care o primești.
10.Transmite-ne 3 pași/sfaturi pe care le consideri esențiale în demararea unei afaceri!
În primul rând, cunoașterea businessului. Sfatul meu este, ca atunci când te hotărăști să începi un business, să faci un business pe care-l cunoști foarte bine.
În al doilea rând, este foarte important să ai încredere în tine și în businessul tău. Pentru că sfaturi și păreri vin și vei primi de peste tot, dar tu ești singurul care iei deciziile și pe care, bune sau rele, ți le asumi. Pentru că numai tu ești cel care-ți cunoști cel mai bine businessul și știi ce va funcționa și ce nu!
Și-n al treilea rând, să fii conștient că lucrurile mari și bune se fac numai în echipă și nu de unul singur. A ști să-ți construiești o echipă valoroasă este un mare câștig pe termen lung.
Curiozități studenți UPB:
1.Care este obiceiul zilnic pe care-l desfășori pentru dezvoltarea personală?
Când mă trezesc dimineața, îi mulțumesc lui Dumnezeu că mi-a mai dat o zi de trăit și de făcut lucruri!
2.Ce sfat ai pentru femeile tinere, care au idei de afaceri, însă nu acționează din frică, pentru că nu sunt atât de puternice precum bărbații?
Eu consider că femeile sunt mult mai puternice decât bărbații. Și să nu uite că, în spatele unui bărbat puternic, stă întotdeauna o femeie mult mai puternică!
3.Cum ai reușit să dezvolți această afacere? Ai apelat la consultanță de specialitate în domeniu?
Am pus în practică toată experiența mea acumulată în străinătate. Se spune că, în România, ”lucrurile merg și așa sau merg oricum”. Eu nu am mers pe principiul ăsta: țelul meu a fost întotdeauna de a ajunge în top, folosind standardele cele mai înalte de calitate.
4.Ce planuri de viitor ai pentru brandul ”Ciao Niki”?
Vreau ca ”Ciao Niki” să fie pe buzele tuturor, în toată lumea!
5.Din experiența acumulată de-a lungul anilor, în ce domeniu de business ai investi acum, ca rata de succes să vină treptat, iar riscurile să fie din ce în ce mai mici?
Părerea mea este că noi avem foarte multe de învățat în permanență și nu știu dacă este mai important să investim într-un business, inainte să investim în educația noastră. Altfel, orice business are o marjă de eșec, dar cum vă spuneam, eșecul este doar o lecție pe care trebuie s-o învățăm!