GALA ANTREPRENORULUI UPB – INTERVIU Valentin Radu – CEO Omniconvert

GALA ANTREPRENORULUI UPB – INTERVIU Valentin Radu – CEO Omniconvert

Despre Radu – https://www.linkedin.com/in/valentinradu/?originalSubdomain=ro
Despre Omniconvert – https://www.omniconvert.com/

Consideri că formarea ta în UPB a contribuit la dezvoltarea ta că antreprenor?
Datorită modului experimental, care se bazează pe experimentarea continua și pe datele obținute, cred că formarea din UPB mă contribuit semnificativ s în dezvoltarea că antreprenor.

Cum ai descrie perioada ta de studenție? Care sunt cele mai importante 3 lucruri, învățate în acea perioadă, pe care le aplici și astăzi?
A fost o perioada tare solicitanta, a trebuit să fac fata la un volum mare de cunoștinte și să obțin bursa de studiu că să nu trebuiască să mă angajez.
Poate că cel mai important lucru inivatat în acea perioada a fost reziliență.
Nu îmi plăceau toate materiile, dar trebuia să iau note bune la toate. Locuiam încă în Berceni, cu ai mei și făceam cam 2 ore și jumătate pe drum, în fiecare zi, trebuind să merg destul de mult pe jos. Țin minte că mă trezeam dimineața și, pentru a mă da jos din pat, aplicam o metoda inventata: “metoda de-ce-ului absolut”. Mă întrebam de ce trebuie să mă trezesc, și continuam așa până când realizam, cu propria voce interioara, că de mersul la facultate depindea tot viitorul luminos pe care îl pictam, și alta alternativa nu aveam.
Al doilea lucru a fost colaborarea. Am creat un fel de front comun pentru a trece cu bine de colocvii și examene. Prietenia colegilor este un combustibil neprețuit. Antreprenoriatul implica asocierea cu oameni ce au competente și talente complementare în jurul unui tel comun.
Cred că un al treilea lucru este încrederea în propriile mele forte, care a început să se cristalizeze atunci. Feedback-ul și motivarea profesorilor, în contrast cu propria mea tendință de neîncredere, m-au ajutat să o scot la capăt și apoi să cred că pot face mult mai mult decât fac.

De unde a pornit afacerea pe care o coordonezi în prezent?

Din 2007 până în 2013 am fost co-fondator la un eCommerce numit rca-ieftin.ro. Cheltuiam foarte mult pe publicitatea prin Google Ads și trebuia să găsim o soluție – fie să mărim vânzările, fie să scădem costurile. Soluția a fost un produs software de AB testing care s-a dovedit foarte eficient pentru mărirea rătei de conversie.
Așa că, din 2013, am creat Omniconvert, unde construim produse software pentru retaileri. Produsele noastre, Explore și Reveal, sunt folosite de companii de peste tot din lume, precum Decathlon, Orange, Avon sau Whirlpool.
Provocarea actuala este, într-un mod straniu, să găsim colegi decât să găsim clienți 🙂

Dintre ingredientele succesului tău că antreprenor, cât reprezintă pasiunea și cât efortul?
Prin 2017 am trecut prin ceea ce numesc acum cu zâmbetul pe buze, “valea plângerii”. În fapt, era un burnout care s-a strecurat insidios. Munceam 12-13 ore pe zie și parca tot nu vedeam capătul tunelului. Am făcut o retragere de 10 zile și am conștientizat că, indiferent de pasiunea și efortul pe care le depui, este esențial un al treilea element, și anume, claritatea. Englezii numesc asta “awareness”.
Am simțit pe propria piele, cât de important este să ai toate cele 3 elemente pentru a avea succes. Daca ai claritate și efort, dar fară pasiune, nu entuzismezi pe cei din jur, deci nu ajungi la succes. Prea mult efort și pasiune, dar în direcția nepotrivita, te fac să arați că și cum ai vrea să treci prin zid. Dar e mai sănătos să cercetezi, daca este vreo ușa pe undeva?
Și, daca nu depui efort, dar le ai pe celelalte 2, cred că este clar care este rezultatul.

În mediul de afaceri românesc, ce consideri că are o importanța primordială: cunoașterea produsului sau cunoașterea pieței? Cât de mult te concentrezi pe dezvoltare și cât pe client?
Piața. Cu siguranță.
Din nefericire, stilul nostru ingineresc ne face să punem carul înaintea boilor. Construim produse, după care căutam clienți pentru ele.
Orice demers antreprenorial sănătos ar trbeui să înceapă cu o cercetare amănunțită asupra unor probleme reale ale unor clienți.
Personal, am suferit de ceea ce numesc eu “featuritis” – adică boala de a crede, în mod greșit, că dezvoltarea unor noi funcționalități ale produsului vor rezolva adopția, vânzarea și toate alte problemele.
Provocarea noastră, în Romania, este să începem cu finalul în minte. Să punem mult mai multe întrebări înainte de a scrie o linie de cod. Să acordam mult mai multa greutate zonei de customer research și să rămânem branșați cât mai strâns la piață și la feedback-ul clienților.
Aceasta schimbare de paradigma ne vă oferi șansă reala de a deveni un jucător serios și pe zona de produse IT, nu doar un furnizor de outsourcing pentru piață globala.

Cum arată, în linii mari, ziua de lucru obișnuită? Dar weekendul?
Ritualul, de când lucram cu toții de acasă, s-a schimbat. Mă trezesc foarte devreme și citesc sau fac research. După micul dejun cu famiilia și cei mici, revizuiesc prioritățile și obiectivele zilei, săptămânii și trimestrului. După tăvălugul zilei, mă opresc la prânz și încerc să nu lucrez după ora 7 seara.
În weekend nu mai lucrez de mă mult de 5 ani, petrec timp cu familia și citesc.

În ce masură sunt corelate cunoșțințele obținute în școală cu viața reală? Cât de important este pentru tine să continui să te perfecționezi?
Aici mai avem de lucru. Eu am practicat vreme de 3 ani ce am învățat în Poli, cât am fost angajat pe poziția de optometrist.
Nu stiu cum mai este acum pentru pozițiile specifice.
Ce stiu cu siiguranta este că dinamica pieței este atât de mare, încât nu am angajat nici macar un singur coleg care a venit de pe băncile facultății pregătit pentru ce se întâmplă în lumea reala.
Competiția și viteza cu care se dezvolta tehnologia duc acum la o nevoie de educație continua, care nu stiu daca mediul academic o poate livra 1 la 1. Se cere la imperativ o transformare a educației, iar asta cred că se poate întâmplă doar prin parteneriate funcționale și sinergice dintre mediul academic și mediul de afaceri.

De când ești antreprenor, ai considerat necesar să înveți sau să urmezi cursuri în domenii conexe?
Cred că nu aș fi avut nicio șansă fară educație continua. Am fost autodidact toți anii de după terminarea facultății și nu am de gând să mă opresc din învățat în viață aceasta. Cel care învață cel mai repede e cel care are cele mai mici șanse de eșec.

Pentru tine, în ce se măsoară succesul?
Am avut mulți ani în care am vânat cifre, zerouri, asociind succesul cu atingerea anumitor borne. De ceva vreme, însă, odată cu depășirea anumitor borne, masor succesul în cuvintele pe care colegii, prietenii, familia, clienții și cei din jur mi le adresează. În impactul pe care îl am în viață oamenilor. În satisfacția de a vedea că ceea ce am vizionat a căpătat materialitate. Daca ce am construit împreună cu colegii mei ajuta oamenii, în plan concret, înseamnă că am avut succes.

Condiția esențială a antreprenorului este capacitatea de a se supune riscurilor. Care crezi că sunt în momentul de față cele mai importante riscuri cu privire la demararea unui proiect de business în România?

Aș menționă 3:
1. Necunoașterea.
Avântul tineresc al antreprenoriatului este energia care urnește omul creativ și îl face să demareze și dezvolte un business. Asezonat cu multa cunoaștere la 360 și cu spirit critic într-un dozaj suficient încât să fie favorabil și să nu devina toxic, vă mari masiv șansele că business-ul să supraviețuiască și să aibă succes. Provocarea masiva este că noi nu avem background antreprenorial în Romania, încă privim greșelile că pe un păcat, nu că pe o sursa de înțelegere, iar propriile bias-uri cognitive ne face victime ușoare fiindcă nu avem o stima de sine funcțională – culisam intre supra-încredere și neîncredere, care nu e totuna cu smerenia.
2. Echipa
Cred că formarea, alinierea și dezvoltarea unei echipe care să acționeze în sinergie este cea mai importanta zona pe care trebuie acumulata cunoaștere de către tinerii antreprenori. Cu o echipa puternica și sinergica poți trece peste orice.
3. Cashflow-ul
Banii sunt sângele ce da viață organismului numit afacere. Totuși, mulți antreprenori nu înțeleg bazele cashflow-ului și lucrează fie prea prudent, fie prea riscant. O afacere se modelează și remodelează matematic, pe baza de asumpții și realitate, măsurată continuu. A înțelege dinamica fluxurilor de numerar și a atrage investiții exact la momentul potrivit este un ingredient esențial pentru succes.