Întreabă un antreprenor – Laura Ioana Sardescu – Cofondator și CMO – Neakaisa.ro

Întreabă un antreprenor – Laura Ioana Sardescu – Cofondator și CMO – Neakaisa.ro

Pasionată de ecommerce și marketing, a crescut un magazin online nișat pe produse pentru amenajarea băilor, construind un brand al cărui valori sunt orientate către client.
Scalarea și performanța au devenit misiunea ei în Neakaisa.ro pentru ultimii 8 ani. Crede că orice companie are 2 piloni de bază – valorile din spatele fiecărei acțiuni și oamenii alături de care business-ul se dezvoltă.

Întrebări UPBizz:

  1. Cum te descrii în câteva cuvinte?

Provocarea în a alege câteva cuvinte este că trebuie ca fiecare să conteze.

O să încep cu activitatea de zi cu zi. Sunt o femeie antreprenor. Pasionată de marketing, oameni și new technology. Nu cred în relații tranzacționale, ci în partneriate. Cred în mai multe șanse și în oportunități.

  1. Spune-ne câteva lucruri despre perioada studenției. Dacă ai putea (având experiența de acum) ai face ceva diferit ?

Nu. Știu că este foarte în trend să spui că facultatea nu te-a învățat nimic, dar eu recunosc că datorez facultății și unei părți dintre profesori cine sunt astăzi. De la ei am învățat ce înseamnă să fii ambițios, să lucrezi pe brânci, să lupți pentru ideile tale. Deci nu aș schimba nimic. Aș accepta oricând oportunitatea de a mă întoarce la perioada studenției.

  1. De ce antreprenor și nu salariat?

Un joc al coincidențelor. Nu a fost niciun moment în care să iau asumat decizia, să spun Gata, de astăzi sunt antreprenor. Ba chiar termenul a ajuns la mine după ce am pornit pe drumul acesta, până atunci încă ne raportam la persoanele care au  propriul business ca la patron. Ceea ce nu era în mod particular un lucru să îl pui cu mândrie în cv.

Ce pot spune este că întotdeauna mi-am dorit să construiesc ceva și nu neapărat în sensul propriu al cuvântului. Drumul antreprenorial a fost o oportunitate și mi-a dat șansa să creez ceva și să proiectez pe un proiect modul în care văd lumea.

  1. Cum ai ales ideea de afacere?

Accidental, spuse ea cu zâmbetul pe buze. Ne doream mult să mergem pe zona de digital, credeam că acolo este viitorul. Iar pasiunea mea pentru marketing s-a îmbinat frumos cu pasiunea partenerului pentru vânzări. Și așa am ajuns să începem un business în ecommerce.

  1. Care au fost riscurile asumate la început?

Toate riscurile. Și contextul, vârsta, ne-au încurajat să fim, poate, mai nesăbuiți. În primul rând, nu se întrevede o sursă de venit stabilă și trebuie să te obișnuiești cu gândul dacă vrei să fii antreprenor. Uneori, perioada aceasta de struggle poate dura destul de mult.

În al doilea rând, dacă eșuai, experiența antreprenorială nu este întotdeauna un plus dacă vrei să devii angajat. Depinde. Riscurile sunt diferite în funcție de etapa vieții în care ești, de confortul financiar de care ai nevoie ca să fii ok cu activitatea curentă și de responsabilitățile pe care ești pregătit să ți le asumi.

  1. Ai avut un mentor cu rol definitoriu în ceea ce faci astăzi?

Nu am avut un mentor propriu-zis. Dar am încercat să învățăm permanent. Evenimente, cărți, am trimis email-uri cu întrebări punctuale antreprenorilor, am spus povestea Neakaisa cu voce tare oriunde am avut ocazia pentru a primi feedback. Toate interacțiunile pe care le-am avut au avut un rol definitoriu pentru ceea ce facem astăzi. Și vor continua să aibă pentru că drumul este abia la început.

  1. Ce era diferit după primul an de business?

Cred ca noi eram cei mai schimbați. Business-ul creștea, dar nu într-un ritm amețitor, abia începeam să ne dăm seama că se întâmplă în realitate. Responsabilizarea față de tot, de la client, până la furnizori, până la relațiile contractuale și, mai ales, față de primul angajat, ne-au schimbat foarte mult în al doilea an de activitate.

  1. Care a fost investiția inițială?

Investiția inițială a fost de 16.000 euro, 8.000 euro grant nerambursabil și 8.000 euro credit.

  1. Ce îseamnă un eșec în afaceri?

Eșecul în afaceri este ca orice alt eșec. Nu arată altfel, nu se simte altfel. Poate însemna chiar un lucru mărunt care nu a ieșit cum ai planificat, poate însemna închiderea afacerii. Cel mai important pentru antreprenor este cum evaluează eșecul, ce standarde își impune și, mai ales, cum trece peste el.

Dar face parte din poveste și trebuie să fim mai asumați în ceea ce îl privește. Suntem obișnuiți să fugim de el, să dăm vina pe context, pe astrologie, pe timp, dar atunci când îți asumi că ești antreprenor, orice eșec, în orice formă îți aparține. De la alegerea timpului potrivit și adaptarea la context, până la selectarea oamenilor alături de care lucrezi.

  1. Transmite-ne 3 pași/sfaturi pe care le consideri esențiale în demararea unei afaceri.

Încep întotdeauna cu perseverența și realism. Când începi un business trebuie să fii visător, trebuie să vezi viitorul și să ți-l imaginezi. Pe urmă trebuie să investești tot ce poți pentru a merge în direcția respectivă. Și nu este vorba despre bani neapărat, este vorba despre ore de muncă, despre nopți nedormite și despre asumarea eșecului.

Dar lucrurile nu vor merge decât uneori așa cum le-ai planificat. Și atunci trebuie să te recompui rapid, să fii perseverent și să insiști. Însă la fel de important este să știi când să spui stop. Aici intervine realismul. Iar antreprenoriatul cred că este arta de a fi perseverent în timp ce știi când este cazul să abandonezi o direcție, un proiect sau poate chiar business-ul.

Curiozități studenți UPB:

  1. Care sunt criteriile de selecție a furnizorilor pentru produse?

De regulă avem un plan de dezvoltare și câteva criterii esențiale, precum stocuri, prețuri, logistică. Dar nu există o matrice. Cred și în instinct și sunt colaborări care au început fără să fie bifat niciun criteriu inițial care au mers fantastic. Altele care au eșuat deși aveau toate șansele inițiale.

Și aici eu pun întotdeauna factorul uman mai presus de orice. Pentru că produsele sunt produse și de multe ori pot fi înlocuite, de aceea insist pe relațiile dintre oameni și încercăm să cultivăm cât mai mult în direcția aceasta.

2. Care a fost impactul pandemiei asupra business-ului tău?

Marea majoritate a magazinelor online au crescut în perioada pandemiei. Acesta a fost și cazul Neakaisa.ro. Cu provocări, evident, ne-am lovit de multe situații pe care nu le-am prevăzut, de la scumpiri, lipsa stocurilor și închiderea fabricilor, până la logistică.

Important este ca perioada post-pandemie să mențină un ritm accelerat de creștere.

3. Ce decizii a trebuit să implementezi pentru a avea un avantaj competitiv în domeniul de activitate?

Zilnic cred că luăm decizii care sperăm să aibă un impact pozitiv. Nu toate au, dar asta ne aduce înapoi la discuția despre eșec.

Este greu să aleg câteva decizii. Dar, ca sfat general, cel mai periculos este să nu iei o decizie. Și cred că de multe ori lucrurile se blochează pentru că eviți să iei o decizie sau să spui nu când este cazul.

Ca avantaj competitiv, m-aș concentra foarte mult pe viziunea companiei. Amenajarea este o perioadă stresantă, plină de provocări specifice. Întâlnești mulți oameni, trebuie să interacționezi cu foarte mulți furnizori. În tot ecosistemul acesta noi ne-am dorit să fim un spațiu sigur unde să încercăm împreună să găsim soluțiile cele mai potrivite.

4. Ai efectuat o analiză a concurenței la început , când ai pornit afacerea?  Ce elemente noi ai folosit pentru a ieși din tiparul clasic al afacerilor din domeniul obiectelor sanitare?

Aș menționa că Neakaisa.ro a început cu altă nișă, respectiv dyi. Dar da, la momentul respectiv am făcut o analiză de piață și ne-am dorit să ieșim din tipar prin atenția acordată clientului și prin consultanța specializată pe care i-o putem oferi. Ceea ce continuăm să facem chiar dacă s-a schimbat nișa de produse.

5. Care au fost obiceiurile care te-au ajutat cel mai mult să te îndrepți spre rezultatele dorite?

Cel mai important a fost să mă trezesc în fiecare dimineață. Chiar și atunci când lucrurile sunt complicate, complexe sau par imposibile, să intri pe ușa biroului pregătit să încerci să faci tot ce poate ține de tine.

Altfel, recunosc, încă exersez crearea de obiceiuri care să mă ajute în activitatea curentă.

6. Ce anume te-a inspirat să alegi acest nume? De ce “Nea Kaisa” și nu, “Nea Dorel” de exemplu?

Dorel are o conotație negativă în primul rând. Cred că, într-un fel, mulți dintre noi am uitat cine era în realitate acest Nea Caisă. Nea Caisă este persoana care intra la tine în casă și rezolva problema, fie că era vorba despre instalații sanitare sau electrice. Este un om care își face treaba bine, este alături de tine, însă nu îi reții numele. La finalul zilei, rămâne în amintirea gospodăriei ca fiind un Nea Caisă.

7. Având în vedere experiențele tale în mediul de business românesc, ce s-a schimbat în nevoia actuală a clientului și ce anume va reprezenta o oportunitate pentru afacerea ta anul acesta ?

Obiceiurile de cumpărare s-au schimbat foarte mult în ultimii ani. Pandemia a accelerat migrarea cumpărăturilor către mediul online chiar și în rândul celor care nu erau deja acomodați cu online-ul. Nevoile sunt din ce în ce mai complexe, de la servicii suplimentare de transport/livrare, până la viteza de prelucrare a comenzilor. Rămâne un element foarte important și interacțiunea clientului cu magazinul online. Suntem într-o etapă a digitalizării, dar remarc că sunt nișe unde ea se simte excesiv. Deși achiziția este online, ar trebui ca atunci când ai nevoie de suport, să poți ajunge la persoane care să fie alături de tine. Iar aici, în zona de comunicare și deschidere sunt întotdeauna oportunități. Cele mai antrenante sunt proiectele care îmbină puterea interacțiunii umane cu magia digitalizării creând inovație.