26 ian. Întreabă un antreprenor – ALIN TRUȘCĂ – Antreprenor, fondator și deținător al brandurilor: EVOhoreca.ro, JUKO.ro, Studio32.ro, truEvents.ro și MobilaMania.ro
Luna aceasta, în cadrul seriei #ÎntreabăUnAntreprenor, îl avem invitat pe Alin Trușcă – Antreprenor, fondator și deținător al brandurilor: EVOhoreca.ro, JUKO.ro, Studio32.ro, truEvents.ro și MobilaMania.ro.
Co-fondator al primului magazin on-line de mobilier din România, MagazinMobila.ro în anul 2004.
În trecut a deținut o fabrică de mobilă între anii 2006-2009, o firmă de distribuție, magazine proprii, dar și o agenție de lansat magazine online la cheie.
Este pasionat de antreprenoriat de la 20 ani, cu experiență din anul 2002.
Întrebări UPBizz:
- Cum te descrii în câteva cuvinte?
Vârsta 40 ani, născut în 1982. Studii superioare (Academia de Studii Economice București).
Experiența profesională: Antreprenor de la 20 ani, prima afacere în 2002. Am deținut o fabrică de mobilă, o companie de distribuție, magazine clasice, o agenție de realizare magazine online la cheie și promovare, mai multe magazine online. În prezent dețin brandurile EVOhoreca, Studio32, JUKO, truEvents și MobilaMania.
EVOhoreca a fost înființată în 2011, afacerea fiind începută de la zero cu o investiție inițială de 12.000 euro, sunt acționar unic 100%, având cel mai bun an în vânzări chiar în 2022, de aprox. 8 milioane lei, fără tva.
Stil de business: Pragmatic.
- Spune-ne câteva lucruri despre perioada studenției. Dacă ai putea (având experiența de acum) ai face ceva diferit ?
Pentru că am finalizat cursurile unuia dintre liceele de top din România, Colegiul Național „Gh. Lazăr” la profil real, am urmat cursul firesc ca și majoritatea colegilor mei, să continuăm studiile mai departe la Academia de Studii Economice din București. Fiecare dorind mai mult sau mai puțin să activăm ca și economiști. Probabil că era și o modă în această direcție în anii 2000. Pe măsură ce luam parte la activități și proiecte, în cadrul facultății, am început să cochetez tot mai mult cu ideea de management, antreprenoriat și încă din anul al doilea am decis că aceasta va fi cariera pe care doresc să o urmez mai departe și nu am regretat niciodată această decizie, implicit nu aș schimba nimic la ce am făcut până acum.
- De ce antreprenor și nu salariat?
Începând cu clasa a XI-a în timpul liceului și continuând până în anul al doilea de facultate, am experimentat câteva joburi temporare, atât pentru experiență, cât și de ce nu, pentru banii proprii de buzunar. Am lucrat și la birou, dar și pe teren, în firme mici dar și în corporație (2 luni la ZAPP Telecommunications), iar imaginea de ansamblu o aveam pentru perspectiva de angajat. Ca urmare a studiilor pe care le făceam în facultate și concomitent cu o oportunitate apărută, dorința mea era să probez și o activitate antreprenorială, atât pentru bani, cât și mai ales pentru experiență și comparație. Întâmplător, am avut succes, probabil și contextul economic ne era favorabil, eram în plin boom economic, poate și ambiția, însă posibil și norocul începătorului. Am continuat cu afacerea, m-am diversificat și pur și simplu, natural, nu a mai fost cazul să mă mai gândesc la angajare. Afacerea a crescut continuu de la an la an.
- Cum ai ales idea de afacere?
După 20 de ani de antreprenoriat știu deja că afacerea te alege pe tine și nu invers. Afacerea este o soluție la probleme. Probleme sunt peste tot, ne lovim de ele zilnic. Unele ne marchează și dorim să căutăm noi înșine o rezolvare. Cei mai curajoși dintre noi încercăm apoi să vindem soluțiile și altora. Așa se nasc afacerile antreprenoriale. Un prieten de-al meu dorea să înceapă o revistă pentru reclame la restaurante, cinematografe și cluburi. Am început cu el acest proiect, iar o cunoștință ne-a oferit un apartament unde să ne facem sediul. Acolo aveam nevoie de mobilier, dar nu prea ne permiteam să cumpăram. Din acest motiv, am căutat soluții să îl procurăm cât mai ieftin posibil și am descoperit că putem cumpăra materii de prime și să îl realizăm chiar noi (DIY – Do It Yourself). Din acel moment am identificat noul business, pe care îl am la bază și în acest moment.
- Care au fost riscurile asumate la început?
Având în vedere că eram încă foarte tânăr și veniturile mele la început nu erau vitale, fiind încă sub protecția părinților, cred că a fost o oportunitate să testez foarte mult, să am răbdarea necesară ca afacerea să crească organic, fără presiune sau riscuri inutile. În ceea ce mă privește, la început, în caz de nereușită aveam suficient timp să aleg să fac altceva, iar din punct de vedere al afacerii, fiind una de la ZERO, nu aveam nimic de pierdut, nu investisem mai nimic, doar în câteva unelte. Poate timpul era cel mai mare asset al meu, la acel moment, un motiv pentru care și recomand începerea unei afaceri sau cel puțin testarea unei idei, la o vârstă cât mai fragedă. Ai multe de învățat și de aplicat mai departe pe măsură ce crești.
- Ai avut un mentor cu rol definitoriu în ceea ce faci astăzi?
Absolut, fără modele cred că ar fi foarte dificil, în general să evoluăm ca și umanitate. E imperios necesar să căutăm și să descoperim în experiența precursorilor noștri modele de urmat, pe care să le adaptăm nouă și să le îmbunătățim. Și evident să nu uităm că la rândul nostru suntem observați, studiați și luați de model mai departe, deci e o moștenire pe care o dăm mai departe, chiar și dacă nu suntem conștienți de asta. Un mentor poate fi oricine, iar el poate fi ales involuntar (părinții, un vecin, un prieten de familie, un profesor, etc) sau conștient (un partener de afaceri, un antreprenor cunoscut, un scriitor etc). În cazul meu au fost ambele situații și am avut mai mulți mentori, iar pe parcurs au apărut mereu alții noi. Caut mereu să învăț ceva nou de la oameni valoroși cu experiență.
- Ce era diferit după primul an de business?
Primul an a fost clar un an de teste. Un an cu greșeli cunoscute sau nerecunoscute. Începând cu al doilea an am avut termen de comparație. Am putut să setăm obiective, am realizat planuri. Am început efectiv să planific acțiuni, buget și să identific mai ales ce funcționează și ce nu. E important să îți faci un plan la începutul fiecărui an și un bilanț la fiecare final de an. Apoi să le suprapui. Să analizezi ce ai realizat din ce ți-ai propus. Mai ales să cauți explicații la ceea ce nu ai realizat și să îndrepți în anul sau anii viitori. Iubesc teoria, dar practica e cea mai bună școală, am făcut mult trial & error și așa m-am dezvoltat cel mai mult. Nu am uitat niciodată de ce m-am apucat, care era obiectivul meu și am încercat mereu să mă țin de direcție.
- Care a fost investiția inițială?
Nu am avut bani de investit, asta e clar. Cel mai mult, la început, am investit timp. Am folosit resursele de acasă, oferite de părinți (casa, calculatorul și uneori la început și mașina). Pe parcurs am reinvestit aproape toți banii făcuți profit, până când aveam sediul propriu, mobilat și utilat complet, câțiva angajați, mașini de transport și unelte pentru producție. In aproape 5 ani am crescut de la zero la câteva sute de mii de euro și am diversificat afacerea pe mai multe planuri. Ne-am dezvoltat atât pe orizontală, cât și pe verticală.
- Ce îseamnă un eșec în afaceri?
La 14 ani de la cel mai mare eșec al meu, pot să spun că e necesar. Atunci când ți se întâmplă efectiv, nu e prea plăcut. Dacă nici nu ai luat în considerare că poate avea loc un eșec, e chiar greu de suportat. Eșecul are multe forme. Poate fi pierderea unei poziții pe piață. Poate fi plecarea unui partener. Poate fi pierderea unui furnizor / client important. Poate fi chiar cel suprem, insolvența. Cu cât eșecul este mai mare și cu cât el survine mult mai târziu, cu atât efectul său este mai zgomotos.
Eșecul nu înseamnă final. Este un punct și virgulă. Este un set de lecții de învățat. Este un pas intermediar. Cei mai mulți oameni de succes au eșuat de mai mult de o singură dată în viață. Ești mai bun după ce ai eșuat, decât erai când te-ai apucat. Acum știi ce să eviți.
- Transmite-ne 3 pași/sfaturi pe care le consideri esențiale în demararea unei afaceri.
Sfaturi antreprenoriale nu prea am, eu încă fac afaceri după instinct. Aș spune să începi orice și oricând cu mult curaj, fără teamă de eșec. Dacă ai o idee de afaceri, dar de frica eșecului nu te apuci, asta este în sine același efect, un eșec: afacerea nu are loc, nu există, ca și cum ar fi eșuat și s-ar fi terminat dacă ai fi început-o. Practic este un eșec 100%. Dacă te apuci, scad șansele de eșec. Pentru că pe parcurs poți să evoluezi, să înveți, să aplici modificări. Deci ai mai puține șanse să eșuezi dacă te apuci, decât dacă nu te apuci niciodată de nimic. Cu toate acestea, când te apuci, alegeți cu grijă partenerii la drum. Orice idee de afaceri este mai bună decât niciuna.
Curiozități studenți UPB:
- Am ideea de afacere. Unde găsesc oameni din domeniul în care vreau să activez care să mă ajute să încep afacerea? Unde găsesc investitori?
Nu toate ideile de afaceri sunt finanțabile în stadiul de idee. Finanțatorul analizează atât rezultatele, cât și metoda și echipa sau persoana care acționează. Este necesar ca afacerea să înceapă și pe parcurs se vor căuta și găsi și investitori. Așa cum am descoperit și eu pe parcurs, un antreprenor va face mult networking, ca parte activă din activitatea sa, cunoscând astfel cât mai mulți oameni de afaceri, posibil furnizori, clienți sau viitori finanțatori. Există numeroase cluburi de business, pot fi găsite online ușor, multe din ele adresându-se în mod special start-up-erilor. Un exemplu este STUP by Banca Transilvania.
- Care a fost cel mai dificil moment pe care l-ai experimentat în afaceri și cum ai reușit să-l depășești ?
După 7 ani de la debutul meu ca antreprenor, în anul 2009, cu prilejul uneia dintre cele mai mari crize economice pe care le-a văzut omenirea până la acea dată, am intrat în insolvență cu toate afacerile, am pierdut toată munca și nu aveam un scenariu de criză, pentru că nu îmi puteam imagina că s-ar fi putut întâmpla așa ceva. Am fost nevoit să o iau de la capăt. Norocul meu că eram foarte tânăr, aveam 27 ani. Dar deja mult mai experimentat. Următorul business a fost mai ușor de început și de dezvoltat.
- Ce anume te-a motivat să pornești aventura antreprenorială în domeniul principal, dar și cel secundar ? Identificarea problemelor la nivelul ofertei, la acel moment, în cadrul pieței, a fost un criteriu definitoriu ?
La un nivel foarte mic, afacerea te cam conduce, nu invers. Cel puțin la început. Pe măsură ce am crescut, am căutat și eu noi linii de business, complementare cu ceea ce făceam ca să pot începe ceva nou, dar având și o bază în același timp. De exemplu, făceam amenajările pentru rezidențial, așa că am pivotat natural către amenajările de spații publice. Apoi am continuat să mă ocup de ambele ramuri. Dar foloseam pentru a doua direcție resurse de la prima.
- Ce elemente esențiale, diferite față de concurență, oferi, pentru ca clientul să fie mulțumit de alegere și să revină, în timp, să cumpere tot de la tine ?
Sunt o persoană norocoasă. Am început afacerile când cel mai cunoscut model era cel clasic, un magazin la stradă unde intrai să cumperi. Totodată, erau tot mai multi proprietari de calculator personal, iar rețelele de cablu conectau tot mai multe case și firme la internet. Am înțeles repede că acesta e viitorul. Am fost prezent cu afacerea online încă din 2002. Cunosc foarte bine comerțul online și ofer o experiență foarte bună cumpărătorilor mei, astfel încât să ușurez procesul de cumpărare. În industria în care activez sunt recunoscut ca fiind cel mai dezvoltat în această zonă, fiind liderii pieței pe comerțul online B2B de produse pentru amenajarea spațiilor publice. În același timp, încă mă adresez și generației pre-internet, care doresc o experiență fizică, palpabilă, având cel mai mare showroom din România din segmentul nostru.
- Având în vedere domeniul în care activezi, cum îți alegi furnizorii? Sunt producători de mobilă și echipamente din țară sau externi?
Furnizorii îi căutam eu, la începuturi, le scriam și îi sunam. Pe parcurs, pe măsură ce ne-am ocupat locul în piață, furnizorii ne descoperă și ne propun ei parteneriatele. În 2013 am implementat procesele ISO9001 pentru Managementul Calității, astfel monitorizăm pe mai multe planuri activitatea companiei în relațiile cu furnizorii și după aceste criterii îi menținem sau renunțăm la ei. E important când alegi primul sau primii furnizori, să te asiguri că nu sunt concurenți direcți pe aceeași piață sau segment. Nu le place când un client joacă “la dublu”. Ca să poți dezvolta relații bilaterale cu furnizorii, trebuie să ai mai puțini la început, dar după o activitate cât mai de durată, aceștia vor oferi și mai multe beneficii (discounturi suplimentare, termene de plată, etc.).