Întreabă un antreprenor – Cristina Cerga – Cofondator The Hurricane & Wooba.ro

Întreabă un antreprenor – Cristina Cerga – Cofondator The Hurricane & Wooba.ro

Cristina Cerga, 31 ani, antreprenor din 2014.
Prima companie fondată este un studio de creație vizuală – The Hurricane. Business care îmbracă în haine vizuale branduri, artiști, companii și campanii media.
În 2021, alături de Ștefan Nadejde și Adrian Bursuc, a fondat un business în design de produs și producție WOOBA / wooba.ro. Business care în 5 luni de la fondare a primit o finanțare de la Dan Șucu, fondator Mobexpert, prin participarea la Imperiul Leilor 2021. Sunt voluntar în JCI București / România din 2010, Senator din 2019 și National Deputy în 2022.
Sunt pasionată de univers. În timpul liber înot sau fac sailing.
Află mai multe despre Cristina – https://www.linkedin.com/in/cristina-cerga/
Află mai multe despre The Hurricane – https://thehurricane.ro/
Află mai multe despre WOOBA – wooba.ro

 

Întrebări UPBizz:

  1. Cum te descrii în câteva cuvinte?

Sunt om. Antreprenor în România în industria de creație vizuală și de produs. Curioasă, ambițioasă și visătoare. Sunt fascinată de univers și mă las inspirată de oameni.

  1. Spune-ne câteva lucruri despre perioada studenției. Dacă ai putea (având experiența de acum) ai face ceva diferit?

Am fost studentă la Iași, la Universitatea “Alexandru Ioan Cuza” facultatea de Filozofie și Științe Politice. Ulterior am făcut și un masterat de Relații Economice Internaționale la Universitatea “Dimitrie Cantemir” din București.

În studenție am fost activa în câteva organizații de studenți, unde am dezvoltat abilitați noi, de lucru în echipa, planificare, raportare și prezentare. Am fost foarte implicată. Nu aș schimba nimic. Au fost anii care mi-au conturat personalitatea și datorită cărora am făcut legături cu oameni foarte dragi sufeltului meu.

  1. De ce antreprenor și nu salariat?

În calitate de antreprenor pot să construiesc ceva ce visez. Îmi pun în aplicare viziunea și simt că contribui mai mult pentru oameni și societate. În calitate de salariat, construiesc la visul alcuiva. Nu am știut până la 22 de ani că voi face antreprenoriat. În 2010, prin JCI București am cunoscut foarte mulți antreprenori. Alături de ei mi-am dat seama, că având puțînă răbdare, multă muncă și perseverență, aș putea reuși și eu în acest drum. Acum îmi este imposibil să mă văd în altă postrură decât în cea de antreprenor, producător, fondator.

  1. Cum ai ales idea de afacere?

Eu cred că idea m-a ales pe mine. Când am ajuns în București, primul job a fost în advertising. Ulterior am avut mai multe poziții în mai multe agenții de publicitate. Am făcut media planning, btl, client service, account director, strategie și content. Însa fiind atrasă de frumos, mi-am dorit mult de tot să fac creație. În 2014, alături de Ștefan Nădejde, partenerul meu în The Hurricane și unul dintre cei mai talentați art directori pe care i-am cunoscut, am început prima afacere. Ulterior în 2020, am finanțat împreună idea lui Adrian Bursuc, punând bazele WOOBA, afacere pe care p creștem în formula de 3, drept un brand sustenabil românesc de produse modulare de décor.

  1. Care au fost riscurile asumate la început?

Lipsa cashflow-ului și incertitudinea daca vom reuși. Nu eram sigur că vom rezista într-o piață atât de competitive. Să aducem clienți în agenție și să putem crește organic – a fost un challenge asumat. Am fost norocoși. După 2 ani, afacerea a început să ruleze organic. În primii ani am făcut multe compromisuri și am investit mult în noi, în dezvoltare personala și de skillset. Pentru cel de-al doilea business, lucrurile au mers mai ușor. Știam la ce să ne aștepăm și cum să le facem cu cap, documentate și profesionist.

  1. Ai avut un mentor cu rol definitoriu în ceea ce faci astăzi?

Am avut o organizație alături de care am crescut eu mult că om. Junior Chamber International (JCI) unde sunt membru activ înca din 2010. Am ocupat funcții cu statut de voluntar în board-urile locale, naționale și internaționale. Am fost înconjurată de o comunitate gata să te învețe și ajute. Am o armată de antreprenori în jur, oameni de la care învăț enorm și care îmi sunt alături în orice moment dificil.

  1. Ce era diferit după primul an de business?

Noi. Noi am devenit diferiți. Mai conștienți de direcție. Cu proiecte consolidate. Cu portofoliu de lucrări. Cu oameni în jur gata să ne recomande.

  1. Care a fost investiția inițială?

În primul business am investit inițial 2500 euro pentru echipamente și primele luni de chirie.

În cel de-al doilea business, investiția totală se ridică la 120.000 de euro. Aici vorbim despre o linie de producție de 3D print și materii prime.

  1. Ce îseamnă un eșec în afaceri?

O lecție învățată și probabil ceva datorii la bancă.  Însă lumea nu se termină la prima sau la a doua afacere eșuată. Ideal ar fi să conștientizezi din timp că e cazul de o reprofilare și să faci pași în direcția inovației și a tendințelor de pe piață. Să construiești pe o nevoie și să vrei să devii lider în domeniul tău.

  1. Transmite-ne 3 pași/sfaturi pe care le consideri esențiale în demararea unei afaceri.

–              Alege o idee în care crezi. Asta te vă face să muncești zile și nopți la visul tău.

–              Conștientizează că succesul nu vine imediat. Perseverează daca chiar crezi că o să îți iasă.

–              Validează serviciul sau produsul pe care îl construiești. Cere feedback, învață din el și fă mai bine data viitoare.

– Nu face efortul de a mulțumi pe toată lumea. Caută un trib al tău și fii cel mai bun acolo.

– Dacă ești cel mai deștept din încăpere, schimbă ceva. Înconjoară-te cu oameni de la care ai ce să înveți constant.

 

Curiozități studenți UPB:

  1. Care au fost primele impedimente de care te-ai lovit la început, la înființarea The Hurricane și cum le-ai depășit?

Primul impediment a fost un volum mai mare de proiecte decât puteam duce. Ceea ce a presupus că trebuie să mărim echipa. Îmi este și acum complicat în recrutare și integrare creativi în echipă. Artiștii, fie că vorbim de artă vizuală sau de arta manipulării cuvintelor, sunt oameni dificili și cu personalități puternice. Ceea ce devine la un moment dat obositor dpdv leadership. Însa, în momentul în care recrutezi și un manager administrativ/hr, lucrurile devin mai simplu de gestionat.

 

  1. Care a fost investiția inițială pentru a demara Wooba și care e cel mai important aspect de care trebuie să ții cont atunci când lansezi un nou produs pe piață?

Investiția inițială a fost în jur de 90k euro pentru echipamente. Ulterior pentru a poziționa un produs pe piața am mai alocat 20k euro. Aici vorbim despre imprimate, materii prime, atelier, chirii, salarii, construcție website, comunicare online & more.

Cel mai important aspect este validarea produsului. E normal să iubești ce ai construit, însă pentru a face din produs iubit o afacere, aceast feeling de adorare trebuie să îl aibă și potențialii cumpărători.

Trebuie să știi ce vinzi, încotro vrei să crești și de ce ai ales să faci asta. Aceste 3 lucruri te ajută pe tine în primul rând să îți dorești să continui să faci această afacere.

 

  1. Ce anume te-a inspirat să alegi domeniul corpurilor de iluminat, a fost o alegere bazată pe intuiție sau spirit analitic?

Atât intuiția, cât și datele de piață m-au ajutat să iau această decizie.

Am cunoscut primele forme WOOBA la un proiect de crowdfunding. Echipa agenției mele a îmbrăcât în haine vizuale proiectul de crowdfunding dezvoltat de Impact Hub, al cărui participant a fost și Adrian – creatorul produselor WOOBA. Eu am văzut jucăriile modulare dezvoltate de el în ziua pre-lansării evenimentului. Mi-a plăcut mult idea. Ulterior la Gala de prezentare, a venit cu mai multe produse, dintre care și o Stea Bennet (acum așa se numește acest produs) – de care m-am îndrăgostit. Am visat acea stea și l-am contactat să o cumpăr. Astfel, am fost primul client WOOBA. Ulterior, ne-am împrietenit, Adrian mi-a propus să fac parte din proiect. Mi-am făcut matematica, am căutat mai multe despre domeniu și m-a tentat enorm cresc acest produs/brand.

Împreună cu Ștefan ne-am dorit de mult timp să investim într-un produs, iar proiectul WOOBA ne-a plăcut din prima. Astfel, după multa inginerie inversă, am decis să investim.

Am selectat o gamă de produse, am numit colecția, dezvoltat website-ul, lansare în galerii și indexare în artă. Ulterior a urmat Imperiul Leilor, investiție nouă și colecție industrializată.

Nu a fost o decizie de impuls. Însă mi-a plăcut produsul și stare pe care mi-o oferă în continuare, iar matematica a ieșit bine.

  1. Care sunt primele 3 elemente importante, în opinia ta, atunci când vrei să realizezi identitatea vizuală a firmei?

Viziunea. Direcția – Misiunea. Publicul Tintă. Ulterior poți fi creativ dpdv stilistic, cromatic, content.

  1. Unde te vezi peste 10 ani?

Am două trasee care sunt mai mult conectate de viața personală. Pentru că afacerile în 10 ani nu vor depinde de munca executiva. Vor fi consolidate puternic și vor rula organic fără prezența mea.

Deci aș alege două trasee.

  1. O viață liniștită cu remote calls pe o insulă că Bali sau insulițe din Spania.
  2. O carieră în diplomație, în ambasadă sau în ONG-uri tip ONU.

 

  1. Cum iți găsești inspirația?

O să sune banal, însă mă inspiră oamenii, filmele, muzica, cărțile, evenimentele și tot ce mă înconjoară. Sunt un burete empatic.

Atunci când simt că nu mai am ce să ofer și sunt blocată creativ, îmi iau o zi, o săptămână liberă. Fac lucruri pentru mine. Călătoresc, mă văd cu oameni dragi, merg la teatru. Îmi revin repede.  Îmi place mult ceea ce fac și cred că și asta mă inspiră mult.

Vă mulțumesc pentru întrebări. Nu a fost ușor.

Rămâneți curioși, asta fiind o calitate esențială mai ales în viața de adult!

Cristina.